čtvrtek, 17. března 2011
Hnus na kvadrát
Nalezení těla pohřešované malé Anny bych z obyčejného lidského soucitu a úcty k ní i k rodině nekomentoval, nebýt toho, že jsem konfrontován se způsobem, jakým na něm parazituje tisk, zejména ten bulvární.
Dramatické titulky a ještě dramatičtější fotomontáže, nyní pateticky rozmazané, aby novináři dali najevo, jak jsou oni i veřejnost omezováni na základních právech „náhubkovým zákonem“ (který se ve světle komerční exploatace osudu nebohé dívky jeví jako více než oprávněný). Nikoliv dívky s nahými ňadry či „investigativní“ vhled do „intimního“ života celebrit, ale právě bezohledné parazitování na lidském neštěstí, frontální emoční útok na čtenáře a další bezskrupulózní způsoby zvyšování čtenosti a tím i prodejnosti a lákavosti pro inzerenty, degradující oběť a její rodinu na pouhou surovinu pro výrobu senzace, představují skutečnou podstatu bulváru a infotainmentu vůbec.
Využít, zneužít a pak zapomenout, to je recept na úspěch. Je to hnus. Hnus na kvadrát. Ale nic naplat, úspěch je to jediné, co se počítá, a peníze nesmrdí.
Komentáře
[1]
máte pravdu Tribune, co k tomu dodat? Snad jen přiznání, že jako rodiče mě tenhle příběh fascinuje taky. S hrůzou zjišťuji, že patřím k cílové skupině těchto hyen.
marabu
17.03.2011, 11:32:34
[2]
Neví, co je pro rodiče horší, jestli násilná smrt dcery, nebo to bestiální bulvární vykořisťování a bezmoc s tím spojená. Komu dát spíš přes hubu, pachateli, nebo novinářům, kteří se takovým gustem sypou sůl do ran? Kdo je horší, vrah, nebo parazit, který si ruce neušpiní, ale má z toho neštěstí trvalý prospěch a z jednorázového zločinu dělá chronický?
[4]
Tribune, rozumím vašemu mravnímu pobouření, ale s těmi rozmazanými fotkami oběti jde o prosté naplnění našeho skvělého náhubkového zákona: Dokud byla oběť nezvěstná, byla její tvář z logických důvodů zveřejňována. Jakmile se potvrdila totožnost oběti a nálezu, přestala být prostě nezvěstná a stala se chráněnou. Lex dura, sed lex.
Nicméně si myslím, že ji mohli najít už na podzim a pohádka o tom, jak cvičený pes, který navětří oběť i ve dvoumetrové hloubce pod hladinou, nezaznamenal tělo, nyní vyhrabané lesní zvěří, je smutnou vytáčkou hledačů, kteří na podzim to místo prostě minuli nebo nepostřehli, že je tam kopáno.
Z mravního hlediska - ano, je to smutná pěna dní, z níž noviny žijí. Souhlasím. Ale už jste viděl mravný trh?
XY
17.03.2011, 12:25:04
[5]
[3] Ano, je to pokrytecké a vadí mi na tom právě to, že všichni vědí, o koho jde, ale novináři zdůrazňují, jak o tom nesmějí mluvit, aby si přihřáli vlastní náhubkovou polívčičku.
Proč vlastně zmizela dřívější praxe používat iniciály a černou pásku přes oči? To mi přijde jako rozumný kompromis.
[6]
[4] A to nemohou místo teatrálně rozostřené fotky tu fotku prostě vynechat? Ta technická stránka věci, tedy jak to, že desítky lidí při opakovaném hledání na tomtéž místě nic nenašly, mi také vrtá hlavou. Ale z toho, že se tam opět vrátili, lze soudit, že na to nedlabali, že skutečně hledali a nenašli.
"Už jste viděl mravný trh?" Ne, neviděl, za to jsem viděl dost lidí, pro které je trh etalonem mravnosti. A myslím, že ti nebudou mít problém s tím, jak se (nejen) bulvár na osudu A.J. přiživuje, ale naopak to budou považovat za důkaz zdravého fungování společnosti.
[7]
Mno kdyby byl zákonodárce uvážlivej, tak by chránil identitu oběti jen v těch případech, kdy neni všeobecně známa .. eventuálně by ji chránil i během pátrání po pohřešované, kdy může být užitečné zveřejnit foto a popis, ale neni důvod zveřejňovat jméno a další identifikační údaje .. ostatně mám pocit, že to tak bývalo i za hnusnýho bolševika.
jonáš
17.03.2011, 12:44:01
[8]
No, to s tím trhem je IMHO podstata věci, včetně rozostření fotek. Svoboda trhu = svoboda hyenismu. Jediná výhoda - jsme si rovni v tom, že každý z nás se může eventuelně stát cílem a obětí hyenistické kampaně. Deprimující? Jistě. Ale v dnešním hodnotovém rozpoložení společnosti nevidím přijatelné řešení. Což je jedna z mnoha položek "mého" trvalého sporu s liberalismem.
XY
17.03.2011, 12:48:54
[9]
XY
[4]Přesně to o těch psech mne také napadlo jako první. Zvláště když jsem si vzpomněl na jejich úspěchy v zahraničních misích při hledání lidí zasypaných troskami.
Kamil Mudra
17.03.2011, 13:24:20
[10]
No tady je zajímavej moment, "přispělo k tomu i teplé počasí" .. ono holt se asi opravdu jinak čuchá v minus desíti a jinak v plus patnácti, navíc po pár měsících uležení.
jonáš
17.03.2011, 14:01:01
[11]
Tenhle hyenismus patřil k veřejným médiím snad už od jejich vzniku. Osobně mám trochu problém jaký k němu zaujmout postoj. Na jednu stranu mi vadí to "show" které předvádí a na druhou stranu si říkám že každá připomínka toho čím jsou děti (ale i řidiči, staří lidé atd.) ohroženy je dobrá z hlediska prevence v rámci možného. Asi záleží především na formě.
Kamil Mudra
17.03.2011, 14:14:26
[12]
[2] Myslím, že horší je přece jen vrah. Navíc bych řekl, že jste z toho seznamu komu dát přes hubu zbytečně vynechal čtenáře bulváru... a to neříkám z přehnané lásky k "novinářům" (pokud se tak BleskoAha čmuchalům dá říkat). Kdyby nebyla chuť na hnus, nebyl by hnus servírován.
To je jen pro doplnění - jinak souhlasím.
[13]
[9] No, to si, pane Mudro, budou muset páni policajti srovnat sami mezi sebou, kdo tamtudy neprošel nebo si aspoň nevšiml. Mohlo se to jistě stát, pachatel si nejspíš dal práci, aby misto zamaskoval a listí už taky padalo. Ale ten pes na onom místě určitě nebyl, hloubka hrobu je vidět na fotkách nálezu - tak 50-60 centimetrů.
Při vší té smutné hrůze budou aspoň rodiče moci dcerku definitivně a neodvolatelně pohřbít; tohle nepřeju nikomu.
XY
17.03.2011, 15:12:50
[14]
[10] No, jonáši, v tom říjnu, když tam hledali, žádný extra mráz nebyl...
XY
17.03.2011, 15:14:54
[15]
[12] Jedna poznámka - uspokojovaná chuť na hnus logicky zvyšuje nároky. Klasická smyčka - čím více si popřejeme, tím více si zvykáme, čím více si zvykáme, tím více potřebujeme něco ještě hnusnějšího. Je to nezastavitelné a neplatí to jen pro hnus.
XY
17.03.2011, 15:18:28
[16]
U psu bude asi dulezite zadat jim ukol co maji hledat. Zivy clovek je citit urcite jinak, nez mrtvy. Navic tyhle prisidlistni parciky jsou jeden velky biologicky odpad, od zbytku jidla a satu prez veskere exkrementy a telni tekutiny po mrtva zvirata a pelechy bezdomovcu a narkomanu. Jistym slendrianem to opravdu zavani; hledat telo, zakopane nedaleko mista zmizeni byla pro policajty zrejme ta nejmene pravdepodobna varianta.
sax
17.03.2011, 15:20:27
[17]
[15] Jistě, ale jak píšete - je to nezastavitelné, pokud tedy nechcete použít zákazy. A dlouhodobá kultivace vkusu je neslučitelná s probíhající dlouhodobou kurvizací.
Jinak pánové už neřešte špatný čich příslušného pejska, u Policie ČR bych se vůbec nedivil, kdyby byl exemplárně potrestán...
[18]
Ač s vámi, Tribune, většinou nesouhlasím, tady se přidám. Taky mi to připadá jako hodně velký hnus. Jenže mám schopnost to nevnímat: když je to v TV, přepnu, když na webu, kliknu, když v novinách, přejdu stránku, když se o tom baví okolí, odcházím - a v tom je ta podstata. Hodně lidí neumí ignorovat, co nechce, proto je tahle prezentace pořád dobrý byznys (vždycky byla). Vemte nehodu na ulici, hned je kolem spousta čumilů. Proč? A proč toho nevyužít?
A ještě tohle: Rozostřování místo černé pásky přes oči je technologická záležitost, dřív byla při snímání pro tisk páska jednoduší, dneska je rozmazání na jedno kliknutí...
Kutil.bloguje.cz
WWW
17.03.2011, 15:56:46
[19]
[17] Pejsek je v tom učitě nevinně. Takže by měl logicky nést odpovědnost...
XY
17.03.2011, 16:13:57
[20]
[18] Kutile, že jsem tak smělý - co Vám vlastně připadá jako hnus, když to, o čem se bavíme, nevnímáte?
marabu
17.03.2011, 16:31:01
[21]
Marabu, dobrý postřeh. Ale neprotiřečím si. Profesně: Blesk má o tom kompletně titul a celou dvojku a trojku, MFD má otvírák a celou dvojku a trojku, LN mají o tom otvírák dokonce až dolů k podvalu a taky kompletní dvojku a trojku, jen v Hospodářkách jsem to nějak nenašel a vícero novin u sebe zrovna nemám. Blesk tím bude žít i zítra, ostatní, méně bulvarní deníky to stáhnou někam do domácího zpravodajství, leč neopustí, železo se musí kout... To vnímám, tak jako zedník vnímá křivou zeď, aniž by ji musel rozebírat.
Kutil.bloguje.cz
WWW
17.03.2011, 17:01:05
[22]
[21] nechci Vás chytat za slovo, Kutile, ale ponechám si pochybnost, zda skutečně máte "schopnosti to nevnímat". Ono se to snad ani nevnímat nedá, do té míry jsme zajatci nejen našich médií (která jsou teď "bulvární" snad úplně všechna, přinejmenším z těch, která jste vyjmenoval), ale i vlastní "bulvární" zvědavosti na něco tak nevýslovně a nesmyslně hrozného. Já se nepovažuji za všetečného člověka, ale tomuhle jsem nějak uniknout nemohl.
marabu
17.03.2011, 17:25:12
[23]
Inu, marabu, pokud se jako konzumenti nevzepřeme a nepřestaneme přijímat média v té podobě, jak se prozatím ustálila, bude se situace jen zhoršovat. Ale my se nevzepřeme, protože
[15] - a tedy se to vždy vyplatí.
XY
17.03.2011, 17:57:57
[24]
[23] XY, myslím, že Vaše
[15] nevyjadřuje celou pravdu, ale už se mi v tom nechce dál šťourat. Dávám jen k úvaze, co asi diváky ve staré Attice tolik zajímalo na dramatických zápletkách, ve kterých se odehrávaly věci za hranicemi jejich nejhorších nočních můr.
marabu
17.03.2011, 18:11:50
[25]
Marabu, 24, myslím, že ve staré Attice to ale byla daleko spíše záležitost určité sociální psychoterapie, a ne pustého kšeftu, a to je pak rozdíl i v účinku. Podobně jako je rozdíl mezi olympijskými hrami tehdy a dnes.
deb
17.03.2011, 18:46:22
[26]
Lehce OT, ale taky se jedná o dětskou oběť:
http://usti.idnes.cz...i-zpravy_zep
"..Náměstkyně ústeckého krajského státního zástupce Lenka Bradáčová iDNES.cz řekla, že odvolání ve prospěch romského útočníka podal právě státní zástupce, což nebývá příliš běžné."
To snad dělaj vážně naschvál, aby většinu proti romské menšině poštvali.
deb
17.03.2011, 18:55:05
[27]
[24] Máte pravdu, marabu, že ta glosa je dramatickým zjednodušením podstaty. Ale trochu na to narazil deb
[25]: tyhle atrakce byly přece součástí jiných celků, s nimiž tvořily dohromady jakýsi ucelený příběh s jistým významem. Tady (míněna mediální sféra) se nejčastěji už pohybujeme jen v těch atrakcích a celkový příběh nám uniká - resp. periodická média jej nejsou s to zachytit, dílem proto, že zpravodajským úkolem je prostá (pokud možno atraktivně senzační) informace, dílem proto, že ten příběh a jeho významy se vytváří až s odstupem a předpokládá už filtraci významného od balastu, koncepci, představu celku - řekl bych, že to už je otázka tvorby, nikoli zpravodajského řemesla. Zpráva má nakonec jepičí život, "spotřebována" nepřežívá následující den, není-li vkomponována do vyššího, třeba poznávacího celku. Ale mám hluboké podezření, že ve vašem případě nosím sovy do Athén, když jsme v těch antických metaforách. :-)
XY
17.03.2011, 19:06:04
[28]
Nevypada to zase na neco exemplarniho?:
http://aktualne.centrum.cz...694290
Odkdy se OBVINENY z vrazdy na verejnosti identifikuje celym jmenem a fotografii?
sax
17.03.2011, 19:22:19
[29]
Mno asi že iniciálama jsou chráněný jen oběti, ne kdejakej sprostej podezřelej ..
jonáš
17.03.2011, 19:39:36
[30]
[11] Jenže právě že tohle není osvěta, ale obyčejné přiživování se.
[31]
[12] Jenže zatímco vrah spáchal individuální izolovaný zločin, to, co předvádějí novináři, je zločin systémový a kolektivní. A vina padá především na novináře, stejně jako v případě drog padá především na dealery, protože zatímco vůle konzumenta je podlomena drogou (a moc bych za to nedal, že existuje něco jako závislost na bulváru, možná nějaká forma voyerismu), vůle dealera je čistá a on se může rozhodnout, že ten sajrat distribuovat nebude.
[32]
[15] Pokrok nezastavíš, a tak v příštím kole bude následovat přímý přenos z pitevny.
[33]
[18] Dělat mrtvého brouka nic neřeší, Kutile. Proč nalhávat sám sobě, že to ignoruji, když vím, že to ignorovat neumím?
[34]
[28] Tohle je přesně jeden z důvodů, proč je Zemanovo vyjádření, že novináři jsou póvl a hnůj (nebo jak to tehdy řekl) ještě velmi milosrdné. Novináři teatrálně anonymizují oběť, aby si přihřáli polívčičku odporu proti "náhubkovému zákonu", ač to není nutné, a populisticky lynčují sprostého podezřelého, ač ten samý zákon výslovně stanovuje, že má být ctěna presumpce neviny. Text zákona viz zde
http://vezenipronovinare.cz...kona/ Já ho četl, zřejmě na rozdíl od novinářů.
[36]
Možná by stálo za to Aktuálně udat, protože to je nesporně za všemi myslitelnými hranami zákona. Pak by se třeba trochu objasnily vazby některých údú redakce k policejním službám státu.
XY
18.03.2011, 09:59:12
[37]
[35] Na tom je snad dobré jedině to, že se naše sociálně empatické vláda rozhodla nasrdit opravdu všechny bez rozdílu. Odpověď na otázku zní: Ano, jdou po krku i mrzákům.
XY
18.03.2011, 10:02:00
[38]
Hm, reakce
[36] byla na glosu
[28].
XY
18.03.2011, 10:03:14
[39]
Ani byste tu tragédii nekomentoval, ale nemůžete si prostě pomoci... a tak jste si na ní taky kvadrátně zaparazitoval... mimochodem, jako snad jediný z Bloguje. Jste takový strýček IMRNA, co prostě nepobere, že svět nikdy nebude rozkvetlou loukou, na níž si bude honit pestrobarevné motýlky. A tak je IMRvéreNAsranej.
@Teo
18.03.2011, 10:30:07
Míša
24.03.2011, 15:06:51
Míša
24.03.2011, 15:09:11
Míša
24.03.2011, 15:45:35
Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).