Tribun

Nejsme v bezpečí v rukou politiků a bankéřů

čtvrtek, 4. listopadu 2010

Ani omylem, pane prezidente

Rubrika Noticky

Václav Klaus umí být myšlenkově konzistentní, škoda jenom, že myšlenka kterou tak konzistentně prosazuje, by se dala stručně parafrázovat jako demokracie je ničím neomezená vláda silnějšího, který hraje podle vlastních pravidel. Proto také povykuje, že kde ženou vládní škrty k soudu, tam končí demokracie. Proč rovnou nenavrhne zrušit Ústavní soud jako škodlivou protidemokratickou instituci? Protože kdy jindy se na něj obrátit, než v situaci, kdy vláda utržená ze řetězu hrubou silou za pomoci sporně (a podle mne vyloženě nezákonně) vyhlášené legislativní nouze prosazuje retroaktivní zákony? Ale to je podle Klause zřejmě v pořádku, to demokracii neohrožuje, stejně jako přeběhlíci, monstrózní korupce, prorůstání státní správy s podnikatelskou sférou, mafiánské praktiky v ekonomice i politice, společenský rozvrat, morální stagnace, ztráta společenské koherence a tisíc a jedna další věc, která otravuje společenské klima. Zato využití ústavou daných možností kontroly vlády a parlament je div ne přímý útok na demokracii. Popravdě, pane prezidente, pokud je ohrožena demokracie ve vašem pojetí, pak je to vlastně dobrá zpráva.

Vydáno 4.11.2010, 22:38:00 , trvalý odkaz ,komentáře (33)
Novější příspěvek: Skopčácký pancharti
Starší příspěvek: Stav morální nouze

Komentáře

[1] VK Jsem si jist, že Václav Lukoilovič Klaus by Ústavní soud zrušil opravdu, ale opravdu milerád...

Kázání o Demokracii od někoho, kdo byl zvolen poprvé škemráním u komunistů, podruhé díky přebhlíkům, nábojnicím, Langerovým výhrůžkám a rudé Bobo, se mi ani nechce brát vážně...
zdenekb 05.11.2010, 09:13:43 [cenzore] [kill]

[2] Ale no jo, von je to náš nadstranický hradní Cimrman, který dostal už několikrát od ÚS napráskáno. Tribun to napsal v poslední větě přesně.
XY 05.11.2010, 10:19:17 [cenzore] [kill]

[3] Mnojo http://hn.ihned.cz...veta-s-klausem
Ovšem třeba tu kontrasignaci guvernéra nebo volbu bankovní rady senátem považuje spousta ekonomů za užitečnou. Takhle je ČNB momentálně plná klausovců s odporem k euru, bez jakýkoli opozice. Na rozdíl od ÚS, kde to Senát trochu protřídil.
jonáš 05.11.2010, 11:41:00 [cenzore] [kill]

[4] souhlas s Tribunem Upřímně nechápu, jak může někdo-někde adorovat každý sebemenší Klaunův prd. A když náhodou vítr vane tak, že není cítit smrad, tak se Klausovi tleská, jindy se změnou větru se zas Klaunovi nadává.... Mě přijde Klaun konzistentní šmejd už 20 let. Občas je někde drzý na vrchnost v zahraničí a to se hned pár adorantům jeví jak bojuje za nás, za plebs... což je velký omyl, on vždy a všude bojuje jen za svou Jedinou Božskou vizi. S chudinou se on nešpiní,.

Mimochodem, dost mě znepokojilo jak rychle skončila hradniparticka.cz a silnakava.cz Zčistajasna, ze dne na den... čudné, vela čudné...
TS 05.11.2010, 21:03:42 [cenzore] [kill]

[5]  Pokud Kikina Klaus prska, tak je to znamka toho, ze se deje neco dobreho ci spravneho.
Opravdu nevim, jak to muze byt konec neceho, co jsme nikdy nemeli.
Amenre 05.11.2010, 22:26:16 [cenzore] [kill]

[6] tribune, ve Vašem výčtu neduhů naší demokracie, s nímž jinak souhlasím, nerozumím těmto: "společenský rozvrat, morální stagnace, ztráta společenské koherence". Můžete mi prosím vysvětlit, co tím myslíte? Přičemž prvním a třetím máte asi na mysli totéž (jenže právě nechápu, co), a také nevím, co je opakem toho druhého: morální progres? (Máte asi na mysli hlavně morálku v politice: odpovědnost, zásadovost a tak?)
marabu 08.11.2010, 10:11:20 [cenzore] [kill]

[7] Ano, prosím, pane učiteli... [6]Prvým a třetím (společenský rozvrat, ztráta společenské koherence) asi opravdu myslím totéž. Už je to nějaký ten čásek, co jsem tuto glosu psal a nepamatuji si přesně, jestli v tom byla nějaká nuance. Míním tím fragmentaci společnosti, ztrátu pocitu sounáležitosti, atomizaci společnosti na bezmocná a závislá izolovaná individua přesvědčená o své absolutní svobodě svobodě ničím nelimitované možnosti seberealizace, nahrazování kooperace konkurencí, vzájemní šplhání si po zádech, ostré lokty, podrazy a zneužívání slabosti či závislosti druhých.

Morální stagnací míním to, co by "havloid" zřejmě označil jako "blbou náladu", zhnusení, pasivitu, nezájem o věci veřejné a vůbec cokoliv vzdáleného (bezprostředně se nedotýkajícího subjektu), apatii, odpor ke všemu "vyššímu" (žádné duchovno, ale vize, projekty na úrovni obcí, krajů či celého národa a vůbec takové to neinspirativní dusno, které každého, kdo má nějaké ambice jiné než udělat rychlou kariéru a rychle si nahrabat, nutí přemýšlet o emigraci. Nemyslel jsem morálku ve smyslu etickém, ale jako volní kondici.
Tribun [openID] Mail WWW 08.11.2010, 19:51:45 [cenzore] [kill]

[8] díky, Tribune, promiňte, mě opravdu zajímalo, jako to myslíte. Mně se zdá, že tyto věci lze na úrovni politiky těžko zajistit, že tam prostě mícháte dohromady jabka a hrušky. Ale pokud to není nic důležitého, nebudu se v tom šťourat, nejde mi o to chytat Vás za slovo.
marabu 08.11.2010, 20:35:54 [cenzore] [kill]

[9] "společenský rozvrat, morální stagnace, ztráta společenské koherence". .
Neni to nahodou to, co popisuje Fisher a co jsem uz anoncoval na konfrontaci?:
"V ovzdusi permanentni nejistoty a vsudypritomne kriminality se ze zla stava pouha patologicka banalita; amoralni ovzdusi chronicke zkazenosti uz nevzbudzuje pohorseni ani pozornost."
sax 08.11.2010, 20:39:19 [cenzore] [kill]

[10] saxi, co je to za článek?
marabu 08.11.2010, 20:49:51 [cenzore] [kill]

[11] To neni clanek, marabu, ale uryvek z knizky Kapitalisticky realismus :o)
sax 08.11.2010, 21:13:29 [cenzore] [kill]

[12] saxi, díky, našel jsem si tu paralelní debatu, a už asi chápu, jako to Tribun myslel. Dovolím si Vás ocitovat:

"Idea statnosti je nasemu soucasnemu statu velmi nebezpecna. Pro jeho predstavitele by to znamenalo "pracovat na cizim", tedy pro obcany a nikoliv na sebe. Kdo vzyva statnost je svym zpusobem skudce- podivin, ktereho je treba eliminovat, nejjednoduseji zesmesnenim."

Jde asi o to, že politici nejen nastavují (či nenastavují) pravidla, ale představují i určité vzory jednání, a v tomto smyslu ovlivňují společenské "klima". S tím bych souhlasil, ačkoli sám jste někde poznamenal, že míra závislosti českého lidu na politických figurách nesvědčí o velké vyspělosti. Skoro se mi zdá, že je načase přestat náš polistopadový vývoj (ostatně velmi podobný jako v ostatních post.com zemích) tak dalece personifikovat.
marabu 08.11.2010, 23:05:57 [cenzore] [kill]

[13] ačkoli sám jste někde poznamenal, že míra závislosti českého lidu na politických figurách nesvědčí o velké vyspělosti .
Formalni obrana:
Mozna jsem to nekde rekl, uz si nepamatuji, ale to jsem asi kecal. Mira zavislosti Cechu na politickych figurach neni podle meho vetsi nez kde jinde, jen jde o jinou techniku zavislosti: zatimco na Zapade je spise "vudcovska", v Cechach je pak "tatickovska".

"Skoro se mi zdá, že je načase přestat náš polistopadový vývoj (ostatně velmi podobný jako v ostatních post.com zemích) tak dalece personifikovat."
Obavam se, ze tady v tom pripade je personifikace druhem obrany. Kdyby se to nehodilo na osoby, mohli bychom se zacit bat, na co vsechno jsme prisli a jake dusledky z toho plynou.
Spolecenske, ideove klima ma obvykle tendenci vse zjemnit, zakulatit a ucinit obhajitelne- pochopitelnym s tim, ze zaroven nabidne emocne silne a technicky proste reseni: zde staci aby figury odesly a hned bude lepe.

Zkuste polistopadovy vyvoj vylozit neperzonifikovane a uvidite a) na co prijdete a za b) s jakou se na verejnosti potazete.
sax 09.11.2010, 08:22:55 [cenzore] [kill]

[14]  jeste:
ona tatickovska forma zavislosti nevypravi nic o vyspelosti, je to jen jiny a rovnocenny zpusob komunikace s elitami
sax 09.11.2010, 08:25:10 [cenzore] [kill]

[15] Marabu, zajistit samozřejmě politika nic nemůže, ale vytváří podmínky[8]. Ale já neměl na mysli jen politiku. Z toho, že Klaus je formálně politik (fakticky je spíše velekněz) ještě nevyplývá, že se omezuji čistě na politiku.
Tribun [openID] Mail WWW 09.11.2010, 09:21:40 [cenzore] [kill]

[16] Mohlo by být, Saxi. To je ta "banalita zla". Dalo by se to říct i jinak: v časech rozvratu a nejistoty se zlo stává jedinou jistotou; jediný způsob, jak být před zlem v bezpečí, je spojit se s ním, sloužit mu a doufat, že přijde odměna místo trestu.
Tribun [openID] Mail WWW 09.11.2010, 09:23:42 [cenzore] [kill]

[17] Obavam se, ze tady v tom pripade je personifikace druhem obrany. Kdyby se to nehodilo na osoby, mohli bychom se zacit bat, na co No ano. Je to tak.
Nechceme vědět, jací jsme my sami - s politiky i bez politiků.
tresen 09.11.2010, 09:31:19 [cenzore] [kill]

[18] saxi, pravděpodobně jsem vás překroutil [12][13], byla o tom řeč v souvislosti s p. Štětinou (čelí volí podle osob), tu moralizátorskou "vyspělost" jsem si tam dodal sám. Opravdu mi to ale připomíná vztah dospívajících k rodičům: oni nám vytvořili svět, který my teď musíme žít. Já Klause taky dost nesnáším, ale snad právě proto jsem už z tohoto vyviňování unavený. Někdy si říkám, že ten potenciál, co tady byl, mohl někdo využít ještě mnohem hůře. Vždycky si vzpomenu na jeden dávný(předlistopadový) esej Rudolfa Starého, kde ukazuje, že patronem Čechů je Hermés, bůh zlodějů.

Tribune, ano, velekněz [15], jako tatíčkové Masaryk a Havel, osvícený intelektuál, který využívá všechny možnosti k tomu, aby své ovečky mravně edukoval (včetně toho obligátního "káže vodu, pije víno"). Holt si asi tuto národní zápletku musíme ještě nějaký čas užívat.
marabu 09.11.2010, 10:13:09 [cenzore] [kill]

[19] "čelí volí podle osob": lépe řečeno "Češi volí podle osob"
marabu 09.11.2010, 10:14:41 [cenzore] [kill]

[20] Herme, posle bohů, převaděči mrtvých,ty to vidíš... Marabu, vidět (či alespoň prezentovat) Herma (Merkuria, Thovta)) pouze jako patrona zlodějů, no to už vyžaduje opravdu hodně silnou projekci - nebo co. To už se fakt musím ozvat.
deb 09.11.2010, 10:25:00 [cenzore] [kill]

[21] Jistě, také prostředník mezi bohy a lidmi, bůh poslů a tlumočníků, nenadálých objevů, apod. Ono se to projevuje na mnoha úrovních, jak ostatně Starý v tom eseji píše. Také není krádež jako krádež. Staří Řekové všechno ukradli, ale "činili to lepšími".
marabu 09.11.2010, 10:49:41 [cenzore] [kill]

[22] ostatně myslím, že to byla i Klausova filosofie: nechme je,ať to rozkradou, oni to učiní lepším. Bohužel však nejsme staří Řekové.
marabu 09.11.2010, 10:51:49 [cenzore] [kill]

[23] Stalo se to hned prvy tyden meho pobytu ve Svycarsku, marabu .
Sli jsme o vikendu se skupinou sesti mistnich lidi ozdravnou prochazkou, lesni cesta ustila do nizkeho uvozu. Na jeho hrane, jako posledni strom se nad cestu sklanela planka- hruska a jelikoz byl casny podzim, cesta byla poseta spadanymi, nedomrlymi plody. Tak jsem jeden vybral a chtel ho otestovat- ale se zlou jsem se potazal:
"Tahle hruska a cesta jiste nekomu patri a majitel vi, co dela, kdyz nechava lezet hrusky na sve ceste. Musis si zvyknout na to, ze uz nejsi v komunismu."
Bez vytky, ciste upozorneni na "novou situaci".

Taticek spadle hrusky sbirat dovoli, sam to preci delava, nesvazan cizimi zakony patri do rodu.
Ceske zlodejstvi povazuji za vzpouru, Hermes neni buh pokroku a modernity, ale pruvodce i po starych casech, kdy vse bylo jeste normalni.
sax 09.11.2010, 11:29:10 [cenzore] [kill]

[24] Limonádový Joe, Marabu ;-) „Tady máte šek na pět dolarů. Slovy pět dolarů. .. Ten vás učiní jinou, lepší".
jonáš 09.11.2010, 11:33:37 [cenzore] [kill]

[25] No spadlé hrušky by snad mělo být sbírati povoleno .. popadané klestí z lesa nositi a na soukromé nemovitosti se aspoň dívati .. trocha tolerance by neškodila ;-)
jonáš 09.11.2010, 11:35:27 [cenzore] [kill]

[26] mimochodem, Hermés je zvláštní tím, že prostředkuje mezi různými oblastmi světa, ale sám nepatří do žádné z nich, což také znamená, že nepodléhá jejich pravidlům (proto je nejen tlumočníkem a průvodcem, ale také zlodějem). Rudolf Starý vidí českou verzi Herma ve Švejkovi (Hašek dokonce na jednom místě Švejka k Hermovi přirovnává) a vyjádření hermovského principu v názvu naší hymny (s charakteristickým otazníkem).
marabu 09.11.2010, 11:52:28 [cenzore] [kill]

[27] marabu 26 to my všechno víme nebo si to můžeme vygúglit. Mě spíš zajímá, proč jste nejprve akcentoval v souvislosti s českým národem jen tu zlodějinu, nebo proč zápletku "vychovává, a přitom káže vodu pije víno" prezentujete jako čistě národní (samozřejmě až do doby, kdy "pod tíhou důkazů" uznáte, že zas až tak typicky česká není).
deb 09.11.2010, 12:00:32 [cenzore] [kill]

[28] debe, nevím, nějak to vyplynulo ze souvislosti hovoru. Nemám na psychoanalýzu náladu, promiňte.
marabu 09.11.2010, 12:10:22 [cenzore] [kill]

[29] Hermes ma, pokud si vzpominam, oficialni privlastek "posel bohu", takze dela pro vsechny strany :o) .
To se Svejkem take docela sedi, ten byl vlastne take "poslem druhe strany".
Stareho mam docela rad, nekolik jeho titulu je zdarma k nahlednuti zde:
http://www.stesticko.cz...arma/394/
A neni to kradez, pak autor si to tak sam pral.
sax 09.11.2010, 12:21:10 [cenzore] [kill]

[30] díky, ten jeho esej se jmenuje Hermés jako novopohanské božstvo, vyšlo to ve sbírce Medúza v novější době kamenné.
marabu 09.11.2010, 12:27:58 [cenzore] [kill]

[31] ona by se ta myšlenka dala rozvíjet více. Existence na pokraji velkých kulturních okruhů (přičemž k žádnému jsme nikdy úplně nepatřili), největší hodnota (Patočkovy "velké dějiny") spočívající v prostředkování mezi nimi (a úpadek v izolaci), s tím spojená subverzivita, hledání identity jako národní problém (a s tím spojený sklon k ideologičnosti), atd. Je to vydatná metafora, ale nemám teď pokdy ji rozvíjet, neb pětiletka tlačí.
marabu 09.11.2010, 12:42:17 [cenzore] [kill]

[32] Ja bych jen dodal, marabu, ,
Ze za to muze vynikajici, vyvazeny jazyk, jez je schopen postihnout jak technickou, tak obraznou stranku veci, je v nem v souhre jak analyza, tak emoce.
A mam otazku, stoji Meduza za zakoupeni? Tu totiz neznam:
http://prostor-nakladatelstvi.cz...
sax 09.11.2010, 12:54:08 [cenzore] [kill]

[33] já už to četl hrozně dávno, v paměti mi utkvěl hlavně tenhle esej, ostatní už si moc nepamatuju.
marabu 09.11.2010, 13:00:22 [cenzore] [kill]

Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).
Jméno:

URL:

Text: