Tribun

Nejsme v bezpečí v rukou politiků a bankéřů

pátek, 12. března 2010

Arogantní záliba v protiprávním používání šlechtických titulů

Rubrika Res politica

Čeští novináři trpí obsedantní potřebou titulovat Karla Schwarzenberga „kníže", ač zrušení šlechtických titulů bylo jedno z prvních opatření, které nově vzniklá Československá republika přijala. Přestože titul „kníže" má dnes stejný význam jako tituly „hurvínek" nebo „magor", používají ho novináři velmi důsledně. Budeme-li předpokládat, že novináři musí vědět o tom, že Český republika je republika, potom je třeba se ptát, je k používání šlechtických titulů vede.

Může to být snaha zalíbit se politikovi, který je něčím jiný, může to být snaha být sám jiný tím, že se k jinému přihlásím, může to být představa, že si nějak polepší, když budou používat termín spojený s „lepšími lidmi", může to být projev potřeby nerovnosti mezi lidmi a stratifikace společnosti do nestejnoprávných frakcí, ale může to být také způsob, kterým se snaží demonstrovat, že nemají nic společného s minulým režimem.

Na každý pád nejde v o nevinnou zábavu, protože používání titulu „kníže" u jednoho jediného člověka (o knížeti se mluví převážně, ne-li výhradně, v souvislosti se Schwarzenbergem) zkresluje jeho vnímání veřejností, zdůrazňuje jeho odlišnost a prezentuje jej jako jiného, „lepšího" člověka. Je totiž třeba si uvědomit, že pojem šlechta se v představách většiny našich současníků pojí s králi a princeznami z pohádek spíše, než s privilegovanou elitou z časů monarchie.

Používání šlechtických titulů v masmédiích je známkou ubohosti, přesto se najdou lidé, kteří jej budou obhajovat a všem, kteří se vůči němu ohrazují, nasazovat psí hlav. Tak jako pan Jan Potměšil v článku Schwarzenberka je možno titulovat ‚kníže‘ zcela beztrestně na Britských listech, jímž reaguje na článek Štěpána Kotrby Zle je, zle, Švarcenberci zde, na ČT2 tamtéž.

Kotrba napsal: „Schwarzenberg není kníže, ale občan. Zákon o odebrání titulů a výsad šlechty podepsal prezident státu, který připravil rakousko-uherskou šlechtu o její výsady, prezident Republiky Československé Tomáš Garrique Masaryk. Je nemravné točit jako službu veřejnosti nekritický, oslavný paján na žijícího a kandidujícího politika. A dvojnásob nemravné je tak činit jen proto, že jeho předkové patřili ke šlechtě – protože ničím jiným tak výjimečným si to Schwarzenberg nezasloužil."

Na to reagoval Potměši: „K článku pana Kotrby (...) si dovoluji upozornit, že § 6 zákona č. 243/1920 Sb. byl zrušen zákonem č. 268/1936 Sb., o řádech a titulech, s účinností ke dni 24.10.1936. K dnešnímu dni jsou ze zákona č. 243/1920 Sb. platná a účinná pouze ustanovení týkající se ‚čestných odznaků (...)‘. Upozorňování na ustanovení o přestupcích, která již více jak 70 neplatí, je tedy mimo mísu. Karla Schwarzenberga je tedy možno titulovat knížetem zcela beztrestně."

Tak se na ty tři Potměšilem zmiňované zákony podívejme...

Zákon 61/1918 Sb. V §1 říká: „Šlechtictví a řády, jakož i veškerá z nich plynoucí práva se zrušují, rovněž tak tituly, pokud byly udělovány jako pouhá vyznamenání. (...) Bývalí šlechtici nesmějí užívati svého rodného jména s přídomkem nebo dodatkem vyznačujícím šlechtictví."

Zákon 243/1920 Sb. umožňuje používání „četných odznaků" (vyznamenání) a v §6 zavádí sankce za používání šlechtických titulů pro toho, kdo „1. úmyslně a veřejně užívá šlechtických titulů, erbů, řádů, vyznamenání, jež byly zákonem zrušeny, nebo kdo takovým způsobem hledí naznačiti své bývalé šlechtictví (...) 3. v tisku někomu dává zákonem zrušený titul šlechtický."

No a konečně zákon 268/1936 Sb. v §7 opakuje sankce za používání šlechtických titulů („(1) Přestupku se dopouští, pokud nejde o čin soudně trestný: 1. kdo úmyslně a veřejně hledí naznačiti své zákonem zrušené šlechtictví, zejména kdo úmyslně a veřejně za tím účelem užívá zákonem zrušených šlechtických titulů a erbů, jakož i kdo v tisku dává někomu zákonem zrušený titul šlechtický, (...)  3. kdo si osobuje šlechtictví, československý nebo cizozemský řád, čestný odznak nebo jiný zevní projev uznání, pamětní odznak, veřejný nebo akademický titul nebo jinou hodnost či služební postavení, nejsa k tomu oprávněn."). V §9 sice zrušuje části předchozích dvou zákonů, ale nikoliv ty týkající se zrušení šlechtických titulů a sankcí za ně („Zejména se zrušují § 2 zákona ze dne 10. prosince 1918, č. 61 Sb. z. a n., a §§ 4, 5 a 6 zákona ze dne 10. dubna 1920, č. 243 Sb. z. a n.")

Přiznávám, že nejsem právník, neznám všechny zákony a novelizace, týkající se předmětné oblasti, ale nemohu si pomoci, s údajů uvedený Potměšil beztrestnost používání zrušených titulů nevyplývá, ba vyplývá z nich pravý opak.

Ale vzato kolem a kolem není protiprávnost používání šlechtických titulů to nejpodstatnější. Mnohem podstatnější je, že je jejich používání nevhodné, zákeřné a nemravné.

Vydáno 12.03.2010, 19:23:00 , trvalý odkaz ,komentáře (78)
Novější příspěvek: Měsíc zostřené redakční politiky
Starší příspěvek: Radar monitor (9/2010)

Komentáře

[1] Jó Tribune, vůbec by mne nepřekvapil takovýto vývoj:

TOP09 si po volbách počká na příležitost až budou nutně třeba její hlasy a vyhandluje je za zrušení onoho zrušení. Zbohatlíci začnou knížeti závidět že se může prezentovat jako kníže oficiálně a tak záhy ODS, v rámci "rovných příležitostí" a "svobdnéhu trhu", navrhne aby bylo možné si takovéto tituly kupovat, poukazujíc na závratné částky které to přinese státní pokladně. Poslanci si řeknou že to vlastně není nic proti ničemu a nový zákon odhlasují. A než se nadějete budete si u nás připadat "jako v pohádce" :-))
Kamil Mudra 12.03.2010, 20:07:38 [cenzore] [kill]

[2] Kamile... ...k čemu by to Sch. dělal, když to má, takříkajíc, zadarmo? No - a obyčejný vlastník už dávno nezávidí nějaké tituly (protože ty jsou až úzce navázány na nějaký společenský řád, s kterým se dnešní a-sociální pan vlastník asi příliš neztotožní), nýbrž jen ty poctivé miliony. Nic jiného v tom není.

V podstatě mi ale tyhle řečové ornamenty připadají o to nebezpečnější, že vůbec nepotřebují legislativní zakotvení. Spíše ale vypovídají více o píšícím než o popisovaném.
Winter 12.03.2010, 20:17:47 [cenzore] [kill]

[3]  Pan kníže to má na háku, vyvoe!
@Teo von Chucpe 12.03.2010, 20:18:04 [cenzore] [kill]

[4] Taky... ...jste si všimli, jak se slovo "chucpe" začíná stávat cool? .) Jsem zvědav na příští "slovo měsíce".
Winter 12.03.2010, 20:20:04 [cenzore] [kill]

[5] ateo Nejenže to má nejmilostivější kníže na háku, ale jeho výkaly jsou voňavé a slinu můžete použít místo svěcené vody.

Část lidí vždy šla jako ovce za těmi "vznešenějšími". Dnes to má odraz i v napodobování celebrit z bulváru, fanda jemnostpána se od fanouška Bartošové moc neliší.
ms 12.03.2010, 20:40:57 [cenzore] [kill]

[6] Jsem si všiml dávno, wywoö [3]. Kódlovi nic nevyčítám, ten je evidentně i přes své usínání (co by u jiného byla přinejmenším nezdvořilost, je v jeho případě důkaz noblesy, pozoruhodné) dobře orientovaný a chová se racionálně. Což už si ovšem nemyslím o novinářích a jiných retardovaných slouzích.
Tribun [openID] Mail WWW 12.03.2010, 20:48:52 [cenzore] [kill]

[7] Wintře, ono to přichází ve vlnách. Mně by spíše zajímalo, jestli je @Teo tak sebekritický, nebo neví, co to slovo znamená, nebo je to svého druhu squatting a on se jen snaží zabrat si pro sebe a naplnit svým obsahem slovo s příliš jednoznačným významem.
Tribun [openID] Mail WWW 12.03.2010, 20:50:10 [cenzore] [kill]

[8] Bingo, ms! To je přesné[5], dvě věty, a je v nich všechno. Ne nadarmo se o šlechtě říkalo, že má modrou krev. Největší problém je ne, že si to někteří lidé myslí, ale že chtějí, aby to tak bylo. To uctívání "knížete" není nic jiného než projekce vlastní konstrukce ideálního světa do té jediné matérie, která je k dispozici a navozuje iluzi, že je jeho součástí.
Tribun [openID] Mail WWW 12.03.2010, 20:53:00 [cenzore] [kill]

[9] Kamile, poněkud nechutný scénář, nemyslíte?[1] Ale jak říkáte, je to jen kšeft a božská ruka trhu to už nějak zařídí. I když nikdo neví jak, jedno je jisté: bude to správné a nejlepší možné řešení.

Ale připomněl jste mi moji oblíbenou repliku z Černých baronů:
Svobodník Halík: „A hele, hrabě Šternberk už je v gala. Tady si to kvádro moc neužijete, Šternberk. Na stavbě rozhodně ne. Tam konečně vy buržousti poznáte, co to je tvrdá dělnická práce.“

Šternberk: „Omyl, svobodníku. Já jsem feudál, buržoazie je naším společným nepřítelem.“
Tribun [openID] Mail WWW 12.03.2010, 20:56:07 [cenzore] [kill]

[10] Dík, tribune... ...v té [9] jste krásně shrnul, co jsem se tak zajíkavě snažil vysvětlit ve dvojce .)
Winter 12.03.2010, 21:04:17 [cenzore] [kill]

[11] No, oslovení "pan kníže" nemá chybu. Možná by se kníže nasrdilo a takového mluvčího nechalo vyhodit... :-)))
XY 12.03.2010, 21:06:16 [cenzore] [kill]

[12]  Některé Vaše starosti Tribune Vám fakt závidím:-)))
Mod. WWW 12.03.2010, 21:14:43 [cenzore] [kill]

[13] Docela by mne zajímalo, kolik z těch knížátkujících pisálků ví, že kníže je rodu středního? Ale já jsem optimista a věřím jim, takže myslím, že nejméně tři určitě.
Tribun [openID] Mail WWW 12.03.2010, 21:52:55 [cenzore] [kill]

[14]  Pokud soudíte, že je správné, aby zákon lidem nařizoval, jak se mají navzájem titulovat, proč nepodáte trestní oznámení na novináře, kteří označení "kníže" používají?
alex 12.03.2010, 21:57:26 [cenzore] [kill]

[15] Tribune tohle všechno už tu bylo, napřed vadili židi, pak šlechta, homosexuálové, až nakonec zbyla jediná správná skupina komunisti.
Mod. WWW 12.03.2010, 23:06:42 [cenzore] [kill]

[16] Mod šlechtě vadili homosexuálové, židi i komunisti dohromady. Když používáte takovouto argumentaci, tak na tento drobný detail nezapomínejte.
ms 12.03.2010, 23:19:18 [cenzore] [kill]

[17]  Na tom něco je. Ale nezapomínejte, Mod, že komunisté mají v oblibě se dokonce i věšet navzájem. Ten třídní boj proti imperialistům, soukromníkům, Američanům, věřícím, levákům a nakonec proti všem ostatním se jim v konečném důsledku vymkl kontrole.
alex 12.03.2010, 23:24:15 [cenzore] [kill]

[18] Když to tak zde čtu, tak se začínám těšit, až vyhrajete volby. To sem opravdu s chutí zajdu, pokud blog sám nezmizí
buteo WWW 12.03.2010, 23:27:10 [cenzore] [kill]

[19] Tribune kde vám mohu dát hlas, jak se dozvídám, tak kandidujete a asi ještě pár diskutujících. Možná tentokrát při vhození lístku nebudu mít konečně pocit menšího zla. :)
ms 12.03.2010, 23:28:46 [cenzore] [kill]

[20] Achtung sajrajt! Tento komentář byl zvážen a shledán lehkým, jeho autor se dopustil hrubé neslušnosti, nebo panuje vážné podezření, že se jedná o podvodníka, který fixluje s identitami a obtěžuje a pronásleduje hosty. Na každý pád byl smazán.
redakce 13.03.2010, 09:33:45 [cenzore] [kill]

[21] ms 16. v kterém období to tak zhruba bylo?
Mod. WWW 13.03.2010, 10:10:34 [cenzore] [kill]

[22] Tribune... ...při čtení [18] jsem si vzpomněl, že jste mi už u jednoho podobného komentu, pokud teda ty volby fakt vyhrajem, slíbil ministerstvo pro lidská práva. Nerozmyslel jste si to? Já bych furt radějc tu kulturu.
Winter 13.03.2010, 11:33:59 [cenzore] [kill]

[23] "alex", nedovedu posoudit, na základě čeho soudíte, co já soudím, ale v žádném případě nesoudím - a já to musím vědět, když jde o můj úsudek - že by zákon měl lidem nařizovat, jak se mají titulovat[14].

Já soudím, že používání titulu de iure neexistujícího "kníže" titulu kníže je nemravné a vykazuje tendence k manipulaci veřejným míněním, protože evokuje, že takto titulovaný je člověk výjimečný, předurčený k moci a vládnutí, a že by tuto moc měl získat, protože ji vzhledem k svému původu (tedy nikoliv osobním zásluhám) bude vykonávat lépe. A to je, dle mého soudu, v době krátce před volbami a v situaci, kdy takto oslovovaný kandiduje s vlastní politickou stranou, na pováženou a nemělo by to být tolerováno.

A pak také soudím, že navzdory názorů některých "lepších" lidí, je používání tohoto titulu stále protiprávní, byť nedovedu posoudit, zda pod sankcí.

Zato vy, "alex", máte ve svém tvrzení "Pokud soudíte, že je správné, aby zákon lidem nařizoval, jak se mají navzájem titulovat, proč nepodáte trestní oznámení na novináře, kteří označení "kníže" používají?" chybu. Pokud bych soudil, že zákon něco nařizovat, potom bych nepodával trestní oznámení, ale inicioval jeho změnu (třeba tak, že oslovím poslance a nabídnu úplatek). Trestní oznámení by pak přicházelo v úvahu v případě, že by bylo podezření ze spáchání trestného činu, či přestupku. Vzhledem k tomu, že hloupost, prodejnost a nemravnost nejsou trestné činy, není k podání trestního oznámení důvod.

Snad to na vás nebylo příliš složité, "alex".
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 11:45:58 [cenzore] [kill]

[24] Mod., pořád někomu někdo vadí. Jedněm Židé, druhým Palestinci, homosexuálové skoro všem... jak s tím proboha souvisí komunisté? Čím jsou specifičtí, že je extra zdůrazňujete, přestože v tomto směru padají do stejného pytle s ostatními "bohulibými" spolky? Že by vám vadili?[15]
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 11:48:07 [cenzore] [kill]

[25] Kdo my, buteo?[18] Kdo máme být "my", kteří vyhrajeme volby? Myslíte ČSSD? Však ODS dělá všechno proto, aby je vyhrála a zdá se, že ani tah "knížetem" na tom nic nezmění. Proč mne, buteo, pořád strkáte do nějaké škatulky? Protože je to pro vás tak snazší a nemusíte opouštět své myšlenkové stereotypy?

Vážně, kdo to má být - my?

A mimochodem, tento blog již jedny volby přestál bez úhony, nevidím, důvod, proč by neměl přestát i ty další, nota bene když to vypadá, že nevyhrají ochránci veřejného blaha, čističi myšlení a bojovníci s terorismem.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 11:51:47 [cenzore] [kill]

[26] ms, zatím nikde, ale jestli chcete, tak se přihlásím do nějaké populární soutěže. Pro volby se mnou ale nepočítejte, tolik sebeúcty ještě mám.[19]
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 12:00:29 [cenzore] [kill]

[27]  Souhlasím s [5].
K osobě p.Schwarzenberga se nevyjadřuju,s ním to nemá co dělat, ale používání šlechtických titulů v republice je mi odporné.
Vyjádřil se dotyčný k tomu někdy? Upozornil na to? Předpokládám, že na šlechtickém titulu nebazíruje (ještě aby!), ale neslyšela jsem, že by někdy explicitně prohlásil, ať ho tak novináři neoslovují. A to je v mých očích mínus.
Liška WWW 13.03.2010, 12:03:15 [cenzore] [kill]

[28] Wintře, mohou být vaše obě dvě[22]. A jestli snad marně hledáte cestu k ženám, tak vám přidám i dopravu. Chcete?
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 12:04:12 [cenzore] [kill]

[29]  Jo a ten článek mě zaujal :)
(dneska jsem poněkud chaotická ve svých výpovědích)
Liška WWW 13.03.2010, 12:05:57 [cenzore] [kill]

[30] Tribune komunisti jsou množina obyvatelstva, stejně jako homosexuálové, židi, křesťané, atd., mimochodem úplně stejně rovnostářská, a ano, mně,narozdíl od homosexuálů, vadí:-) .Nicméně vadí skoro všem lidem, s kterýma se já stýkám, narozdíl od homosexuálů:-))
Mod. WWW 13.03.2010, 12:31:33 [cenzore] [kill]

[31] Liško 27. odporné? a proč? to je přece volba každého člověka, jak se rozhodne toho druhého oslovovat, nechceš někomu říkat "pane kníže", tak to prostě neříkej:-)
Mod. WWW 13.03.2010, 12:36:06 [cenzore] [kill]

[32] Jestli ono to Mod. nebude tím, že se stýkáte s lidmi, kteří se bojí, že je komunisté připraví o jejich privilegia? Kdybyste se stýkala s jatečnými býky, zjistila byste, že jim všem vadí řezníci, na rozdíl například pedofilů, protože ti na jatečné býky nejdou.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 12:36:25 [cenzore] [kill]

[33]  Jenže, Mod., oslovení "pane kníže" není významově neutrální. Říkat Schwarzenbergovi "kníže" je to samé, jako říkat "pane doktore" nedostudovanému medikovi, nebo "pane továrníku" ševci.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 12:38:32 [cenzore] [kill]

[34] Liško, Schwarzenberg to samozřejmě nevyžaduje a zřejmě si na tom ani nezakládá, ostatně na to je příliš chytrý, ale nikdy jsme nezaznamenal, že by proti tomu protestoval. Připravil by se tak přeci o konkurenční výhodu. Všichni ostatní politici jsou jen občané, zatímco on je potomek "dobré rodiny" a to "kníže" to zdůrazňuje. Je to stejné, jako když se v potravinářství používá označení "domácí moravské" (uzené).
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 12:42:30 [cenzore] [kill]

[35] Tribune musela sem ve své profesi říkat v letech 74-90 "pane doktore" tolika nevystudovaným právníkům, že mi pořád příjde lepší ten kníže:-).
Privilegia, no tak nevím asi přesně co tím máte na mysli, privilegia, tak třeba moje máma, ačkoliv vystudovala práva, musela v určitém období dělat závoznici s mlíkem, ale nevím, jestli se dá považovat za privilegium, pracovat v oboru jehož studiem člověk strávil 5 let života, no možná 9, protože jako závoznice nemusela studovat ani ten gympl:-)
Mod. WWW 13.03.2010, 14:23:38 [cenzore] [kill]

[36] Mod... ...a co takhle ty tituly prostě a jednoduše "cugrunt" vyškrtnout?

On to ale není relikt komunismu, nýbrž právě a jen RU - v Rakousku měli (možná ještě mají) stejný problém.
Winter 13.03.2010, 14:27:55 [cenzore] [kill]

[37] Wintere tak jsou titulu zajisté pracně, či méně pracně získané:-), pak ty dědičné, že:-) Moderní myslím je, tituly nepoužívat, nakonec, když je někdo primář Kardiologie, těžko to bude řezník nebo švec, i když vlastně:-)))
Ale to se obracíte na špatný hrob:-) já nemám problém s žádnými tituly, mě třeba momentálně trápí, že na vesnicích dochází seno a sláma, jak je ta zima dlouhá a tuhá:-)
Mod. WWW 13.03.2010, 17:48:08 [cenzore] [kill]

[38] Mod, nečetl jsem diskuzi celou, ale Tribun má pravdu. Tady nejde vůbec o konkrétní podobu. Tady jde o to, že z hlídacích psů demokracie se stali oříšci olizující pánovy boty a čekající co padne pod stůl. A to doslova. Být novinář znamená chodit na stranické akce, tam dostat najíst napít a pokecat si s těma úspěšnějšíma. No a někteří mají pocit, že na nich trochu toho lesku titulů zůstane, když prohlásí "Já a pan kníže jsme se shodli". Tribun má pravdu jde o klamání veřejnosti.
Sampis WWW 13.03.2010, 18:06:04 [cenzore] [kill]

[39] Re: dochází seno a sláma To nebude zimou. Platilo, že ve stodole má být "na Hromnice polovina píce". Od Hromnic je to nějakejch 6 týdnů, to byste si tu zimu představovala hodně krátkou. Na zelené se dá spoléhat tak v květnu a ne fňukat v půlce března.
bara 13.03.2010, 18:09:37 [cenzore] [kill]

[40]  Vidím, že svoboda projevu je něco, co jde zcela mimo vaši pozornost, nicméně pokud soudíte, "Tribun", že používání de iure neexistujícího titulu "kníže" je nemravné a v rozporu se zákonem, tak se tedy znovu ptám:
Proč nepodáte trestní oznámení na ty, kteří se dle vašeho soudu chovají nemravně?

Snad to na vás nebylo příliš složité, " Tribun".
alex WWW 13.03.2010, 18:12:09 [cenzore] [kill]

[41] Alexi, [40] Co to má společného se svobodou slova? Je to stejné jako titul "potencionálně zplynovatelný žid" nebo "již téměř pověšený buržoust"? Oba tyto tytuly porušují zákon. Stejně tak jako užívání šlechtických titulů. Ale to o co šlo v článku je něco jiného. Jde o to, jak novinářští patolízalové ovlivňují veřejnost. Neustálé omýlání titulu dodává jednomu politikovi jistý punc vyjmečnosti. A Tribun se správně ptá proč.
Sampis WWW 13.03.2010, 18:19:59 [cenzore] [kill]

[42] Mod... ...nevím, ono je to asi o zvyku, ale osobně tituly používám "dynamicky", na základě aktuálního postavení dotyčného. Vystudoval-li někdo deset medicínských škol, ale v současnosti pracuje jako účetní, pak mu nemám nejmenší důvod říkat doktore (pokud zrovna neškemrám, aby se mi mrkl na bolavé koleno .)). Stejně tak s knížetem.

Fakt je to jen ornament, nic jiného.
Winter 13.03.2010, 18:39:00 [cenzore] [kill]

[43] Achtung sajrajt! Tento komentář byl zvážen a shledán lehkým, jeho autor se dopustil hrubé neslušnosti, nebo panuje vážné podezření, že se jedná o podvodníka, který fixluje s identitami a obtěžuje a pronásleduje hosty. Na každý pád byl smazán.
redakce 13.03.2010, 18:43:34 [cenzore] [kill]

[44] Sampisi Ty se máš čas zabývat takovýma blobostma, jestli se někomu říká kníže?:-)) tos mě překvapil, ale fakt:-)!
Mod. WWW 13.03.2010, 18:56:34 [cenzore] [kill]

[45] baro 39. tak to bude těma dotace z EU, tady soused prej bere za to pole cca 8ha 29 tisíc ročně, nic tu neroste už dobrých 5-8 let, nechce to ani pronajmout, protože se mu to nevyplatí:-)
Mod. WWW 13.03.2010, 18:58:32 [cenzore] [kill]

[46] Mod, ani ne, já jen souhlasím s Tribunem. Je to nepodstaná věc, ale když to vložíš do kontextu ostatních věcí, které vím o novinářích, vyjde ti z toho, že to je sebranka která má v rukou obrovskou moc, ale chybí ji dvě věci. Vzdělání a morálka.
Sampis WWW 13.03.2010, 19:00:23 [cenzore] [kill]

[47] Alexi, Tribun jasně deklaruje, kde stojí a netváří se jako objektivní zdroj pravdivého informování. Vůbec nejde o to schvalovat noviny před jejich vydáním. Jde o to, že ty noviny dnes samy ohrožují demokracii. Právě proto, že novináři jsou nedemokratičtí.
Co máte pořád s tím podáváním trestního oznámení? V mém politickém spektru na knížata nežalujeme. My na ně střílíme.
Sampis WWW 13.03.2010, 19:03:16 [cenzore] [kill]

[48] Si to nejdřív ujasněte, [45]. taky to může bejt tím, že není odbyt na maso (za cenu, která by se chovatelům rentovala). A bejci pořád žerou, místo aby byli dávno sežráni...
bara 13.03.2010, 19:16:21 [cenzore] [kill]

[49] Achtung sajrajt! Tento komentář byl zvážen a shledán lehkým, jeho autor se dopustil hrubé neslušnosti, nebo panuje vážné podezření, že se jedná o podvodníka, který fixluje s identitami a obtěžuje a pronásleduje hosty. Na každý pád byl smazán.
redakce 13.03.2010, 20:19:34 [cenzore] [kill]

[50] Sampisi, díky za vaše slova. Alespoň na chvíli mám pocit, že to nejsem já, kdo nemá všech pět pohromadě.

A, Sampisi, rád vás zase vidím. Po roce, nebo po jaké době.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 20:25:59 [cenzore] [kill]

[51] Alexi, kdyby vám dělalo problémy to pochopit, tak vzájemné "kdo z koho" právě začíná. A protože jsem grand, dám vám náskok: slovo "alex" jsem právě zařadil na blacklist.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 20:27:35 [cenzore] [kill]

[52]  Já bojuji argumenty, ne silou. K síle člověk sahá, až když mu argumenty dojdou. Proto žádné "kdo s koho" nebude. Ani to vaše "kdo z koho". Pravdu násilím neumlčíte. Komunisté se o to pokoušeli a jak dopadli...

Nepřijde vám směšné kritizovat novináře za používání šlechtických titulů, když sám ničíte diskuzi, aby mohla znít pouze vaše pravda?
alexej 13.03.2010, 20:54:25 [cenzore] [kill]

[53] Tribune 50. tak to pozor,my se máme se Sampisem rádi:-))
Mod. WWW 13.03.2010, 21:20:06 [cenzore] [kill]

[54] baro 48. já to mám ujasněné, nepotřebuju seno pro bejky, ale pro koně, které nikdo žrát nebude:-)
Mod. WWW 13.03.2010, 21:21:47 [cenzore] [kill]

[55]  Ovšem tohle[52] je tak kouzelné, že jsem to prostě musel pustit. Náš malý podvodníček Alex-SM-Lomos-Morbo se pachtí a pachtí a pachtí...

Hlupáčku, já přeci nebojuji s pravdou, já bojuji s vámi.
Tribun [openID] Mail WWW 13.03.2010, 21:24:49 [cenzore] [kill]

[56] Tož, to jste si ho měla zajistit v letě dost [48], to se dá prostou násobilkou spočítat (viz. krmivářské tabulky). Sem to sedmnáct let zvládala a byly i špatný roky, kdy třeba druhá seč vůbec nenarostla, si kůň teda stěžovat na nedostatek futra nemoh.
Bych typla, že ten váš problém se zemědělstvím, natož dotacema EU, souviset nebude. Spíš s nějakým méně zodpovědným podnikatelem, u kterého jste si koně ustájila. To víte, když dnes koupí seno draho, bude buď muset zvýšit sazby za ustájení, nebo snížit svůj zisk (v téhle branži ale moc velkej nebývá). Sena je dost, za 400 za metrák to obchodníci dovezou až na dvůr, slámu za 300, vše v dobré kvalitě ;)
bara 13.03.2010, 22:38:07 [cenzore] [kill]

[57] A už tu nebudu plevelit, se omlouvám, i když vlastně se říkalo, že "koně byli výsadou šlechty", tož i s tím knížetem by to vzdáleně spojit šlo. Dnes už ale ne šlechty, spíš "majetných", žere to peníze stejně jako koupě titulu ;)
bara 13.03.2010, 22:55:32 [cenzore] [kill]

[58] baro já ty koně koupila na podzim a ustájené je mám doma. Nevím kde je slámy a sena dost, ale tady už ne, nikdo nechce prodávat, protože sám má málo:-)
Nevím, proč by koně bylY výsadou šlechty, koně se používaly na práci na polích a v lese, u dobrého hospodáře si kůň na sebe dokáže vydělat, bych si tIpla:-)
Dobrou.
Mod. WWW 13.03.2010, 23:26:24 [cenzore] [kill]

[59] Tak nějak nechápu lidi, kteří nechápou o čem Tribun píše.
Jasně poukazuje na osoby vytvářející a utvrzující, v mnohých lidech stále narůstající, převědčení: "Pan kníže je člověk na svém místě protože jeho nikdo neuplatí - on to nemá za potřebí. On je jiná třída!". No jasně že to nemá za potřebí. On přece "kope za ligu" která si politiky kupuje. Proč by si proboha měl někdo kupovat jeho, když "funguje" ve shodě s požadovaným i "zadarmo" ve svém vlastním zájmu. Milá Mod, to že je nedostatek sena je fakt asi blbé pro koně a já Vaši starost o ně chápu. Vy zas byste mohla pochopit Tribunovu starost o společnou "stáj" nás všech, protože, jako jeden z mála lidí se nenechá natolik zaslepit patolízalskými médii, aby neviděl snahu kozla o zabydlení se v zahrádce. Schwarzenberg se (pro mne nepochopitelně) drží na dobré příčce žebříčku popularity, díky právě takovýmto pisálkům, kteří před ním "uctivě smekají" a připravují svými kecy obyvatele téhle země na to, že TAKOVÍ jako je on jsou ti NEJLEPŠÍ kterým je třeba svěřit do rukou péči o naše životy, protože ONI to budou dělat NEJLÉPE, protože JE si nikdo NEKOUPÍ.
A my máme věřit tomu že těmto našim "sluníčkům" neleží na srdci nic jiného než "blaho lidu" protože na rozdíl od nějakých "ouřadů" už mají "všeho dost" a teď už nemají nic jiného "na práci" než zvelebovat svěřenou jim zemi.
To by tak hrálo, abychom si kladli otázku, k čemu je pro pro člověka jako ON vůbec nějaká angažovanost v politice dobrá!
Kamil Mudra 14.03.2010, 02:44:48 [cenzore] [kill]

[60] Možná se nudí Kamile, myslím kníže co už má člověk na stará kolena dělat, že jo:-))

Podívejte Kamile, moc hezky to včera řekl na tom sejšnu ČSSD Špidla, že volič má srdce i hlavu, a ví co má dělat!
Mod. WWW 14.03.2010, 10:29:52 [cenzore] [kill]

[61] No pokud chápu ty citace z paragrafů tak všechny uvedený normy v citovanym rozsahu zakazujou užívání titulů jejjich nositeli, čili Schwarzenberg si to nesmí dát na vizitku, na poštovní schránku a nesmí a to konto vymáhat svá dávná privilegia.
Zakazuje se to ale rovněž ostatnim občanům? Něco jako "tykáme si a oslovujeme se soudruhu"? Jinak mi celej úvodní výkop připadá už asi po padesátý někam do outu.
jonáš 14.03.2010, 11:50:53 [cenzore] [kill]

[62] Jinak trochu obecněji tomu člověku na hradě přece taky furt přimazávaj titul "profesor", ač by jeho odborná práce stačila podle všeho s bídou na docenturu. Titul jako titul, zrušte to všecko a každej bude ručit toliko svym hrdym čelem co poplužní dvůr ;-)
jonáš 14.03.2010, 11:59:16 [cenzore] [kill]

[63] Jonáši, obyčejný občan havel si může cintat pentli, jak je mu libo, ovšem z hlediska paragrafů, které podle mne stále platí, jsou novináři občané neobyčejní, neb podle nich se protiprávního jednání dopustí ten, kdo v tisku někomu dává zákonem zrušený titul šlechtický".
Tribun [openID] Mail WWW 14.03.2010, 12:12:47 [cenzore] [kill]

[64] No jo, tak to vám fakt zbejvá jen to trestní oznámení mně teda víc než nějakej titul irituje ta "nejlevnější openkarta na světě" na bilbordech a toto http://www.outsidermedia.cz....aspx .. doporučuju vzít v úvahu, až se zas někde bude řešit téma "agresivita pravice/levice" a to nejen na diskusních fórech virtuální sítě.
jonáš 14.03.2010, 12:16:49 [cenzore] [kill]

[65] Doplnění, kterým přispěl Lex na OM: Zákon č. 268/1936 Sb. byl zrušen jako celek zákonem č. 247/1949 Sb. s účinností od 13.12.1949, a tím i onen § 7 o přestupcích za užívání titulů a řádů. Od té doby už takové jednání postihováno nebylo, a není ani podle současněho přestupkového zákona. Od účinnosti "komunistického" zákona č. 247/1949 Sb. podle mne platí to, co jsem naznačil dříve, postih kodifikován nebyl, vždyť - "kdo by se odvážil"?
Tribun [openID] Mail WWW 14.03.2010, 16:21:05 [cenzore] [kill]

[66] No pokud platí konsolidovaný znění na http://www.gov.cz...amp;l=61%2F1918 tak opravdu není co řešit. Mmch pan Karel bude nejspíš narozen až po roce 1918, takže ani on nemůže být ve smyslu tohoto zákona příslušníkem množiny "Bývalí šlechtici", protože se tedy šlechticem dle československého právního řádu vůbec nikdy nestal.
jonáš 14.03.2010, 16:39:35 [cenzore] [kill]

[67] Mod, [60]
Ale on se "nudí" i "ve službě" jak dokazují různé fotografie a videa. Dá se říci že je tímto svým "nuděním" charakteristický. Takhle nudit by se mohl i doma u krbu a nikdo by ho přitom nerušil :-)
Kamil Mudra 14.03.2010, 17:23:40 [cenzore] [kill]

[68]  Bohužel v tomto případě neplatí kdo chvíli se nudil, již nudí se opodál.
Tribun [openID] Mail WWW 14.03.2010, 17:34:47 [cenzore] [kill]

[69] Ano Tribune, jde prostě o to nudit se na tom správném místě, ve správný okamžik, se správnými lidmi a pak už je všechno "zívačka".
Kamil Mudra 14.03.2010, 21:56:51 [cenzore] [kill]

[70] Proti gustu pánové, žádný dišputát:-) mně se líbí, jak se kníže nudí u většiny těch keců, co kolem něj probíhaj, pravda, při tom zívání by si jako šlechtic měl zakrývat ústa:-)
Mod. 14.03.2010, 23:51:12 [cenzore] [kill]

[71] Inu, Mod, zaměstnavatelů s Vaším gustem se asi mnoho nenajde :-)
Schwarzenberg má v senátu nejvyšší absenci (hlasoval v pouhých 20 procentech případů, kdy mohl), jeho klimbání v pracovní době Vám imponuje...
Nevím jak dlouho byste takového "pracanta" tolerovala u svých (v takovém případě) stále hubenějších koní.
A to za vysoký plat, finanční náhrady, bezplatnou "cestovní kancelář", s přivýdělkem v dozorčích radách, placených výborech a podvýborech, s nesníženým platem při nemoci, vyšší diety při služebních cestách... a to vše bez jakékoliv odpovědnosti...
Kamil Mudra 15.03.2010, 00:45:25 [cenzore] [kill]

[72] Závist, touha po rovnostářství a socializaci české společnosti Mnozá "malí" Češi se mnou nebudou souhlasit - nevadí: váš článek je typickým vyjádřením české touhy po rovnostářství a to přestože se budete ohánět oporou v zákonech atd. Je mi z vás smutno. Ani lékařům a právníkům už se v médiích tituly téměř neuvádí... a ty zatím nikdo nezakázal, že. Měli byste se snažit o kultivaci české spolenčosti a zmírnění vulgárnosti zavedené současnými plebejskými politiky, kterým čouhá sláma z bot typu Paroubka a Topolánka. Zlatá šlechta!
Martin 03.04.2010, 11:50:27 [cenzore] [kill]

[73] www.cish.bloger.cz/Clanky-20-stoleti/Slechta-a-slechticke-tituly-v-Ceskoslovensku Je zde tedy patrný střet dvou principů a to principu republikánského a principu monarchistického. Nově vzniklá republika se chtěla oprostit od všeho, co by připomínalo Rakousko-uherskou monarchii, tedy i nerovnoprávné postavení občanů a vyvyšování aristokracie ve společnosti nad ostatní. Hlavním záměrem zákona (z 10. prosince 1918) bylo tedy postavení všech občanů republiky na stejné úrovni a tudíž nedělat žádné rozdíly mezi jednotlivými společenskými vrstvami obyvatelstva. Tento právní systém se zachovává i dnes.
ALE:
Po druhé světové válce byla většině šlechtických rodin zabaven majetek dle Dekretů prezidenta Beneše a to z důvodu jejich údajné kolaborace. Zde je to velice sporné. Je obtížné určit, co byla a co nebyla kolaborace či jaké byly důvody pro spolupráci s Němci apod. Po "Vítězném" únoru roku 1948 byl příslušníkům české aristokracie, kterým byl po válce majetek navrácen, zestátněn a tato vrstva společnosti byla považována za nepřátelskou lidově demokratickému režimu. Jen málo z nich vydrželo psychický nátlak a zůstalo v republice. Většina z nich však byla nucena emigrovat a osud své vlasti sledovat ze zahraničí.
Když v listopadu 1989 padl komunistický režim tak se většina z nich nebo jejich potomci do republiky vrátila a zažádala o svůj majetek zpět. Bylo vyhověno jen hrstce z nich a to většinou jen těm, kteří o svůj majetek přišli po roce 1948. Zůstává tedy otázkou, čeho se stát bojí, že nechce vydat majetek, který byl neoprávněně zabaven. Je přeci logické, že daný člověk by se o něj mnohem lépe postaral než stát. Proč tolik obav ze šlechticů, kteří vlastně ze zákona ani neexistují? A z jakého důvodu tolik lidí sestavuje svůj rodokmen a doufá, že v něm najde nějakého předka, který se honosil šlechtickým titulem? Je to přeci nesmyslné bádání, když stát šlechtictví neuznává. Nebylo by lepší chápat smysl šlechtictví ne v bohatství a hrabivosti, ale v hodnotách, cti a správně nastavené životní filozofii?
Klára 03.04.2010, 11:56:22 [cenzore] [kill]

[74] Závist? Lacinější pseudoargument snad ani neznám, Martine[72]. Elitářství a zavedení dědičných privilegií za kultivaci společnosti rozhodně nepovažuji. Uvědomte si, že kdyby lid (=společnost) měl na udržení instituce šlechtictví zájem, nikdy by nezanikla. Šlechta svůj morální kapitál bezezbytku prošustrovala, a to zejména proto, že se chovala "kultivovaně", ovšem v poněkud perverzním slova smyslu.

A co se týče rovnostářství, uvědomte si, že pouze společnost sobě rovných může těžit z individuálních rozdílů. Ve společnosti, kde jsou práva a možnosti dány původem, majetkem, stavovskou či stranickou příslušností, se individuální specifika nemohou plně rozvinout, protože jsou přebity institucionalizovanou nerovností. Rovnost není stejnost, co je tom tak těžkého k pochopení?
Tribun [openID] Mail WWW 05.04.2010, 15:28:50 [cenzore] [kill]

[75] Kláro položila jste několik otázek[73], pokusím se na ně odpovědět:
Proč tolik obav ze šlechticů, kteří vlastně ze zákona ani neexistují?
Vidím dva zásadní důvody. 1.) hra na republiku má svá pravidla, která nelze beztrestně (přičemž trestem je oslabení až zánik republiky) porušovat; šlechtictví s těmito pravidly v souladu není. 2.) šlechtictví je spojeno s dědičnými privilegii, tedy institucionalizovanou nerovností (viz má odpověď Martinovi).
A z jakého důvodu tolik lidí sestavuje svůj rodokmen a doufá, že v něm najde nějakého předka, který se honosil šlechtickým titulem?
Z podobného, z jakého se jiní snaží vypadat jako Michael Jackson, je to snaha polepšit si nápodobou „lepšího“. Ale může to být i pouhá zvědavost. Povšimněte si také toho (a právě o tom je článek, pod kterým diskutujeme), že šlechtictví začíná být opět prezentováno jako jakýsi apriorní nárok na morální primát (v případě Schwarzenberga je velmi dobře patrné). Hledání šlechticů v rodokmenu je odpovědí na elitářské touhy některých lidí.
Nebylo by lepší chápat smysl šlechtictví ne v bohatství a hrabivosti, ale v hodnotách, cti a správně nastavené životní filozofii? To by jistě lepší bylo, jenže takto šlechtictví nefunguje. Nic z toho, o čem píšete, ve větší míře mezi (bývalými) šlechtici nenajdete. Šlechtictví je totiž především otázka dědičných privilegií, „filozofií“ šlechtictví je potom dosažení a udržení těchto privilegií. To, co píšete, je utopie, romantický ideál, který nemá nic společného s institucí dědičné šlechty. Pojem šlechta je již vyhrazen pro něco jiného, než je vámi zmiňovaná ušlechtilost. Naplnit jej novým obsahem by bylo těžké až nemožné. Jediné, co se vám povede (a obávám se, aniž bych vás osobně chtěl z něčeho obviňovat, že právě to je účel rehabilitace šlechtictví a šlechtických titulů, jíž jsme svědky), že zakamuflujete skutečnost podstatu šlechtictví iluzí ušlechtilosti, o které jste psala.
Tribun [openID] Mail WWW 05.04.2010, 16:38:43 [cenzore] [kill]

[76] Naprostý souhlas Naprostý souhlas, jednou jsme se tyranské monarchie zbavili, nač ji přivolávat?
Petr WWW 06.06.2010, 15:56:04 [cenzore] [kill]

[77]  Dobrý den, mluví z vás závist, pročpak? To že panu Schwarzenbergovi říkají ''kníže'' neznamená, že by byl snad ''lepší'' člověk než ostatní. Řeknete mi, jak to podporuje nerovnost mezi lidmi ?... Říkají mu tak proto, že je členem šlechty ( to neznamená, že je lepší, ale že ma svůj rodokmen, zná své předky a kořeny. Což se o všech lidech říct nedá.) a to žadný zákon nezmění :). Mimo to, ve spoustě zemí je šlechtický titul dovoleno používat. Podle mého názoru, když někdo takový titul nabyl, ať si ho klidně používá, nebude ale mít žadné privilegia, jak tomu bylo v minulosti - o tom to je.
Petr 10.08.2010, 09:26:31 [cenzore] [kill]

[78] Ano, pane doktore Petre, spolehnete se, o tom to je.
Jmeno, Prijmeni, Titul 10.08.2010, 11:14:10 [cenzore] [kill]

Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).
Jméno:

URL:

Text: