Tribun

Nejsme v bezpečí v rukou politiků a bankéřů

úterý, 9. února 2010

Radar monitor (5/2010)

Pozor ZRADAR!Pravidelný komentovaný monitoring zpráv o americké protiraketové obraně, zbrojení, eskalaci napětí a mezinárodní situaci za týden od 1. do 7. února 2010.

Z domova

Vláda schválila vyšší počty vojáků ČR v Afghánistánu: „Vláda premiéra Jana Fischera v pondělí schválila nasazení vyššího počtu českých vojáků v Afghánistánu. Místní policii má cvičit 15 osob, dalších 40 osob spolu s radarovým kompletem Arthur má chránit polskou základnu." Podle vyjádření ministra obrany ovšem „nepůjde o bojovou misi," takže bude vhodná i pro děti a pokrokovou mládež. Česká vláda je skromná, chce v Afghánistánu jen radar, ne tanky a letadla. Plánovaná manifestace oddanosti kapitalistické revoluci a přátelství s USA na věčné časy a nikdy jinak tak bude mít poněkud komorní ráz.

Tendr na nové útočné pušky vyhrála Česká zbrojovka: „Na nákup pušek, které postupně nahradí 50 let staré samopaly vz. 58, armáda vyčlenila 1,5 miliardy korun. Otázkou podle Novy je, zda vybraný typ bude stačit v konfliktech jako třeba v Afghánistánu." Takhle aktivně jsme zbrojili naposledy snad za Čepičky.

Čeští experti budou americké armádě pomáhat s ochranou před hackery. Pocit důležitosti bývá nejúčinnější koruptivum. Pejsek vrní, když ho páníček poplácá.

Ze světa

Část štítu bude v Rumunsku (Romania 'to host US missile shield'): „Rumunsko se nabídlo, že na svém území přijme interoceptory – rakety tvořící součást raketového štítu. Plán byl schválen bezpečnostní radou, nutné je ale ještě schválení v rumunském parlamentu. Jde o náhradu zrušených instalací v Polsku a České republice, která by měla lépe chránit před střelami krátkého a středního doletu z Íránu. Podle rumunského prezidenta systém ‚ochrání celé Rumunsko‘ a ‚není namířen proti Rusku.‘ Dá-li rumunský parlament souhlas, může být rumunská báze připravena k operačnímu nasazení v roce 2015." Ta stejná pohádka, jako u nás, nemyslíte?

Americká antiraketa selhala, radar ji nenavedl na střelu odpálenou z Asie: „Neúspěchem skončil nedělní test americké antirakety GBI, tedy systému, který měl být podle plánů amerického prezidenta George Bushe rozmístěn v Evropě. Důvodem selhání byla podle sdělení ministerstva obrany chyba radaru." Čili kritici měli pravdu, ale pššt.... v Čechách je jediný povolený způsob, jak kritizovat americkou raketovou obranu – chválit ji.

Vítěz Obamova rozpočtu? 708 mld. armádě. Poražený: NASA. No comment. A není to jen záležitost avantgardy zbrojení USA, prostě globálních výdajů na válčení se recese nedotkla.

Obama žádá miliardy na program jaderných zbraní. Hle, jak tvořivě lze pojmout vlastní výzvu k jadernému odzbrojení. Představení na Hradčanech by obstálo nejen při udělování cen Nobelových, ale stačilo by jistě i na cenu Thálie.

Rozhovory o odzbrojení pokračují ve švýcarské Ženevě (US-Russia arms control treaty talks resume), dohoda by mohla být podepsána v březnu (Russia, U.S. could sign new arms cuts treaty in March-Apr. – Kremlin).

Hlavním nepřítelem Ruska je NATO, říká nová doktrína: „Z jejího textu vyplývá, že se Rusko připravuje na další konflikty ve svém nejbližším okolí a přilehlém regionu. I když je podle armády rozsáhlý konvenční konflikt nepravděpodobný, počítá doktrína s dalšími ozbrojenými střety. (...) Hlavní vnější hrozbou pro Rusko je podle dokumentu Severoatlantická aliance, kterou Rusové viní z toho, že se snaží narušit celistvost ruské federace a její sféry vlivu. Toho se prý NATO snaží docílit například tím, že vysílá své vojáky (kontingenty) do států, které s Ruskem sousedí." Ti oškliví zlí Rusové si ne a ne nechat kálet na hlavu a navíc to ještě vyžvanili do světa. I když vyžvanili... ono je to veřejné tajemství.

Nová strategie Pentagonu má zvládnout všechno: války i oteplování: „Novou strategii zveřejnil v pondělí americký Pentagon. Podle ní musejí být ozbrojené síly USA schopny čelit současně vícenásobným konfliktů různého druhu – od teroristických útoků, přes guerillové války ve vzdálených zemích až po kybernetické útoky. A současně musí čelit i globálnímu oteplování a hájit zájmy USA po celém světě, ve velmi odlišných oblastech." Na konceptu permanentní vojenské expanze a preventivní války se nic měnit nebude.

USA rozšiřují raketovou obranu v Perském zálivu: „Spojené státy rozšířily na zemi i na moři rozmístěné protiraketové obranné systémy v Perském zálivu a jeho okolí. Snaží se tak čelit tomu, co považují za sílící raketovou hrozbu ze strany Íránu." Jestli toto není příprava na válku, tak pak už nic. Kde na to předlužené USA berou je mi záhadnou. Že by chtěli svůj dluh utopit v cizí krvi? A co na to Írán? Írán se směje, že jde jen o pimprlové divadlo (Iran dismisses US missile shield as 'puppet show').

Írán i Izrael plánují nové satelity (Iran and Israel plan new satellites): „Napětí mezi Íránem a Izraelem roste, protože obě země plánují vypuštění nových vesmírných satelitů a navzájem se obviňují z přípravy konfliktu."

Čína odmítá zpřísnění sankcí proti Íránu: „Už jen hovořit o tom je podle čínského ministra zahraničí Jang Ťie-čch'a kontraproduktivní vzhledem k tomu, že íránská strana je stále ochotná vyjednávat."

Írán otestoval vesmírnou raketu a poskytne uran zahraničí: „Írán ve středu provedl úspěšný test nosné rakety Kavošgar 3, která může vynést do kosmu satelit. (...) Teherán zároveň oznámil, že je ochoten poskytnout svůj uran do zahraničí. Podle expertů má s obohacováním uranu potíže."

Západ znechucen tím, že Írán přijal jeho podmínky: „Západ nyní na skutečnost, že Írán splnil přesně to, co se po něm chtělo, reaguje vcelku negativně. Francouzský ministr zahraničí Bernard Kouchner íránské rozhodnutí označil jen za pokus ‚získat čas‘ a dodal, že je z toho ‚zmatený a trochu pesimistický‘. Jeho německý kolega Guido Westerwelle prohlásil, že fakt, že Írán přijal podmínky Západu, nemá smysl a vyzval k sankcím OSN proti Iránu kvůli jeho ‚neochotě jednat.‘" Prevít Ahmadínežád donutil Západ odkrýt karty, tak je to.

Bezpečnostní situace v Afghánistánu se přestala zhoršovat. Jestli ono to nebude tím, že už nebylo, kam by se mohla zhoršit? Afghánci by určitě ocenili, kdyby se začala zlepšovat, mají ovšem velmi pravděpodobně dosti jiné představy o povaze takového zlepšení, než „osvoboditelé".

Al-Kajdá nasadí do akcí proti Západu nové síly: „Německá Spolková zpravodajská služba (BND) varovala bezpečnostní složky na amerických letištích, že al-Kajdá by mohla do USA vyslat dvě sebevražedné atentátnice ‚nearabského vzhledu se západními pasy‘, aby vyhodily do vzduchu americké letadlo nebo zaútočily přímo na některém z letišť, aniž by prošly kontrolou před odletem." Věrohodná záminka k další intenzifikaci bezpečnostních opatření, zpřísnění kontrol, šikaně a kontrole obyvatelstva. Ale co se dá dělat, když Al-Káida chystá útok zbraněmi hromadného ničení. Zřejmě začne spekulovat na burze, to je spolehlivější než pašovat chemikálie.

Japonci se chtějí zbavit amerických základen: „(...) nová japonská vláda premiéra Jukia Hatojamy, která se sama vyjádřila proti americkým základnám, se stále více dostává pod tlak odborů, pacifistů, ochránců životního prostředí a studentů, kteří požadují úplné zrušení amerických základen." Jak známo, Japonci jsou vyhlášení svojí zaostalostí, neschopností zdravého úsudku a servilní náklonností k Moskvě. Asi bude třeba je zradu civilizace znovu atomově bombardovat.

Útoku na bodák zvoní v americké armádě hrana, veteráni jsou v šoku. Něco tak nebezpečného a primitivního, jako je boj muže proti muži, není amerických „rytířů svobody" hodno, budou se proto učit mačka tlačítka a kvedlat joysticky.

NATO chybí peníze na operace a štít: „Krize vážně dolehla i na NATO. Deficit přes půl miliardy eur (13 mld. Kč) ve společném rozpočtu už podle aliančních zdrojů ohrožuje jak operace, tak i realizaci raketové obrany. Ministři obrany ve čtvrtek v Istanbulu hledali naléhavé řešení v kontextu války v Afghánistánu." Ale žádné strachy, na války se peníze vždy najdou. Připravte se na zvyšování daní a snižování životní úrovně. Pro svobodu, demarkaci a zisky vojensko-průmyslového komplexu každý slušný Čech rád něco obětuje, že?

Rakve kazí image, proto je na čase se zeptat, jak může voják přežít vlastní smrt? „Velmi snadno. Stačí naordinovat kyselinu valproovou a z bledé mrtvoly se stane živá konzerva, která by měla vydržet na tomto světě, než se dostane do nejbližší nemocnice."

Indie úspěšně otestovala střelu Agni-III (N-capable Agni-III missile successfully test-fired).

Vydáno 9.02.2010, 21:17:00 , trvalý odkaz ,komentáře (11)
Novější příspěvek: Kořeny uměleckých ambicí tyranů
Starší příspěvek: Máme možnost změnit politiku?

Komentáře

[1]  Americká antiraketa selhala, radar ji nenavedl na střelu odpálenou z Asie ... Čili kritici měli pravdu, ale pššt...

On někdo tvrdil, že americký protiraketový systém má stoprocentní úspěšnost? Prosím zdroj.

Západ znechucen tím, že Írán přijal jeho podmínky

Jistě, Írán přijal podmínky a dál si vesele obohacuje svůj uran sám :-).
SM 10.02.2010, 00:26:52 [cenzore] [kill]

[2] Děravym štítem se neochráníte ani proti dešti, milej Sacher-Masochu.
jonáš 10.02.2010, 00:33:00 [cenzore] [kill]

[3]  Nezapomněl jste, Jonáši, že 7 předchozích testů protiraketového systému bylo úspěšných? Nicméně už vás asi chápu. Očekávám, že až bude další test protiraketového systému úspěšný, tak Tribun bude psát články o tom, že zastánci radaru měli pravdu a vy pod to budete psát oslavné komentáře, že radar nás ochrání před vším. A nebo se mýlím a vy se s Tribunem jen chováte pokrytecky?
SM 10.02.2010, 00:38:31 [cenzore] [kill]

[4] Jistě to byly ty úžasný simulace, kde antiraketa předem "věděla" kudy to poletí .. a všechny úspěšný nebyly. Jelikož se taky kromě pindání hubou něčim zabejvám a cosi tušim o fyzice, tak mam dobrej důvod počítat s tim, že úspěšnost 30% je dobrej výkon a časem se to možná dohrabe aj k 50% .. co se chystáte udělat s tou druhou půlkou rachejtlí, co proletěj?
jonáš 10.02.2010, 00:45:02 [cenzore] [kill]

[5]  Jonáši, jak mohla podle vás ta antiraketa s přesností na centimetry a mikrosekundy vědět, kudy ta raketa poletí? Pokud opravdu tušíte něco o fyzice, tak byste mohl znát přesnost systému GPS a hlavně rychlost jeho odezvy.
50 % úspěšnosti je více než 0 %. A co chci udělat s tou druhou půlkou? S tou by si mohl poradit systém ABL nebo prostředky boost-phase obrany (THAAD, KEI, SM-3/RIM-161). X-band radary jsou kalibrovány pro ICBM rakety a mají proti nim nejvyšší úspěšnost. Proto nelze očekávat, že X-band radar bude mít 100 % úspěšnost i při navádění na raketu letící pod balistickou dráhou ICBM rakety). Pro rakety s menším doletem (a nižší dráhou letu) jsou zase optimalizovány výše jmenované systémy. Pouze jejich vzájemným doplněním je možné dosáhnout maximální možné účinnosti protiraketové ochrany.
SM 10.02.2010, 02:14:14 [cenzore] [kill]

[6] SM, ten štít prostě nefunguje, protože nefungují jeho jednotlivé komponenty, ale především nefunguje jako celek. Dosavadní úspěšné pokusy byly laboratorní, viz třeba ten, který připomíná Jonáš, kde navíc šlo pouze o počítačovou simulaci. Není potřeba znát přesnou trajektorii, už sama skutečnost, že vím, že něco někde odstartuje hodně pomůže. Jenže systém má operačně zachytit start rakety, o jejímž odpálení se neví.

Ty systém prostě nefunguje, nemá vlastnosti, které nám ho měli "prodat". Ten systém je dobrý tak takorát jako tunel na peníze, ale na ochranu kohokoliv proti raketám. Respektive, něco ochránit umí: úderný potenciál americké armády. V žádném případě ale nedokáže chránit Evropu a její civilní obyvatelstvo.

Zdá se, že jediné selhání štítu, které amihujeři považují za relevantní a závažné, je že radar není v Brdech, protože jim nikdy nešlo o to, aby existoval nějaký štít, ale aby zde byla americká vojenská základna.
Tribun [openID] Mail WWW 12.02.2010, 13:07:16 [cenzore] [kill]

[7]  Vy jste, Tribune, nějaký raketový odborník, že své názory vydáváte za fakta? Jestli ale raketové obraně rozumíte tak jako ekonomii, tak to vše vysvětluje.
Co se týče OSTRÝCH pokusů systému, tak z posledních 20 jich bylo úspěšných 16. A ty neúspěšné byly většinou chybou testovací rakety, která například neopustila silo, takže se o chybu protiraketového systému nejednalo.
Pro detekci startu balistické střely slouží vojenské satelity, nikoliv X-band radary.
Pokud tedy podle vás, Tribune, štít nefunguje, tak tím říkáte:
1. Že jste neměl pravdu, když jste tvrdil, že štít je útočná zbraň, díky které budou Američané moct bez obav útočit na státy vlastnící balistické střely.
2. Že jste neměl pravdu, když jste tvrdil, že systém ohrožuje Ruskou federaci.

Takže jste se mýlil tehdy, nebo se mýlíte dnes? Jak to je? Není to náhodou tak, že když test protiraketové obrany selže, tak jste měl pravdu, protože jste tvrdil, že je stejně k ničemu a když je úspěšný, tak jste měl pravdu, protože může sloužit jako útočná zbraň a ohrozit Rusko? Trošku pokrytecké, nezdá se vám?
SM 14.02.2010, 03:32:41 [cenzore] [kill]

[8]  A pokud jste naštvaný z radaru, tak ať víte, komu máte poděkovat:

Ten, kdo nabídl naši zem Američanům pro jejich radar, byla ČSSD:
"Vyjádřil jsem zájem ČR zapojit se do tohoto programu. Nabídli jsme Spojeným státům možnost rozmístění systému protiraketové obrany na českém území, " - Jaroslav Tvrdík.

" Jiří Paroubek tvrdí, že ČSSD nikdy nebyla pro radar a nikdy ho nevyjednávala. Přitom exministr obrany za ČSSD Jaroslav Tvrdík u těch jednání přece byl. Nepochybně v té době komunikace o radaru na té expertní a úřednické rovině probíhala, " - Stanislav Gross

"V té době (2000-2001) začaly první sondáže a v té době jsme tedy nedávali najevo, že je pro nás radar na našem území nepřijatelný. Když to vezmu věcně, pozitiva pro radar převládají, " - Stanislav Gross

"Domnívám se, že by České republice slušelo, aby se kolem radaru nerozpoutávalo takové politické peklo. V dlouhodobém zájmu Česka je, abychom byli ve středu zájmů Spojených států. To znamená, aby tu byl umístěn radar. To by jen přispělo k většímu zájmu velkých hráčů o Česko. Chtělo by to chladnější hlavu. Kdybych měl možnost tuto věc více ovlivnit, patřil bych k těm, kteří budou zdůrazňovat pozitiva, která by výstavba radaru v ČR přinesla, " - Stanislav Gross

"zapojení do protiraketové obrany rozšíří spektrum (české protivzdušné) obrany kvalitativně na novou úroveň " - Jaroslav Tvrdík

Z původního návrhu Američanů umístit u nás radar i antirakety rozhodl Jiří Paroubek, že bude pro občany ČR únosnější, když budeme vyjednávat pouze o radaru, a proto vydal rozhodnutí nabídnout Američanům naši zemi pouze pro jejich radar. Sám se pak opakovaně vyjadřoval, že se svou podporou výstavby amerického radaru je ve straně v menšině, ale že je proti referendu, neboť to by bylo jako jít "s kladivem na komára".

Takže buďto nám ČSSD lže dnes, když tvrdí, že jednání nezačala, že Američanům nic nenabídla a že probíhaly jen technické konzultace, nebo nám ČSSD lhala dřív, když její vyjednávači expertní jednání a své nabídky Američanům zveřejňovali. Kde tedy myslíte, že bude pravda? Lhala nám ČSSD dřív, nebo nám lže dnes?
SM 14.02.2010, 03:58:41 [cenzore] [kill]

[9] Lžete, SM, faulujete a manipulujete[7]. Nikdy jsem netvrdil, že radar (respektive NMD) je útočná zbraň, ale že USA umožňuje realizovat ofenzívní strategii. Což ostatně tvrdí i sami Američané. A ten systém je namířen proti Rusku, protože z principu vychyluje strategickou rovnováhu ve prospěch USA. Mezi USA a např. Íránem nikdy žádná rovnováha nebyla, tady se o žádném vychylování hovořit nedá. A protože jde o posunutí poměru sil, nikoliv o obranu před raketami, nemá nedostatečná účinnost na jeho význam vliv. Štít nemůže sloužit k účelu, o kterém se nám snaží namluvit, že je k němu určen, může ale pořád docela dobře sloužit k účelu, ke kterému je stvořen doopravdy.
Tribun [openID] Mail WWW 14.02.2010, 11:09:13 [cenzore] [kill]

[10]  Tím vyvstává mnohem více otázek, než kolik jich bylo zodpovězeno:
1. Jak může systém, který podle vás nefunguje, umožnit jeho majiteli realizovat ofenzivní strategii nebo posunout poměr sil? Myslíte, že se o nefunkčnosti radaru Rusové nedozvědí?
2. Jak může 10 interceptorů vychýlit strategickou rovnováhu proti Rusku ve prospěch USA, když jednak systém podle vás nefunguje a jednak když Rusko vlastní přes 5.000 balistických střel včetně třídy Topol-M, která se umí interceptorům vyhnout?
3. To ČSSD netušila, že radarová základna má sloužit k vychýlení strategické rovnováhy ve prospěch ofenzivní strategie USA, když Američanům nabídla ústy Jiřího Tvrdíka možnost umístit jejich radar na naši zemi a zahájila s nimi jednání o umístění radaru na našem území?
4. Pokud je neúspěšný test podle vás důkazem, že kritici radaru měli pravdu, budete také psát po dalším úspěšném testu, že zastánci radaru měli pravdu, nebo je jak úspěšný tak neúspěšný test systému důkazem, že jeho kritici měli pravdu?
5. Existuje vůbec něco, co by dokázalo, že kritici radaru pravdu neměli? Třeba samotný útok balistickou střelou...?
SM 14.02.2010, 20:32:11 [cenzore] [kill]

[11]  Jaroslava Tvrdíka pochopitelně...
SM 15.02.2010, 03:16:37 [cenzore] [kill]

Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).
Jméno:

URL:

Text: