Tribun

Nejsme v bezpečí v rukou politiků a bankéřů

čtvrtek, 21. května 2009

Cože, jízdní řád?

Rubrika Noticky

Pokud by snad pražský Dopravní podnik někdy uvažoval o tom, že by začal zvyšovat kvalifikaci svých řidičů, mohl by začít školením na téma Jízdní řád: co to je a jak se používá. Třeba by se pak nestávalo, že spoj, který má jet podle jízdního řádu buď v 9:15, nebo v 9:45, přijdete přesně v 9:30. Pokud je to jediný spoj, který můžete použít, a má i ve všední den intervaly 30 minut, tak tuto „flexibilitu" jistě oceníte.

Upozorňuji jen, že se jedná o periferii a hustota provozu byla výrazně podprůměrná, takže na „objektivní" příčiny se v tomto případě DP bude vymlouvat jen obtížně. A nebyl to žádný výjimečný případ, v poslední době jsou podobné incidenty spíše pravidlem.

Skutečně si myslím, že pokud chce DP udělat něco pro vyšší komfort a spokojenost cestujících, udělal by mnohem lépe, kdyby se místo nakupování zfušovaných tramvají s designem Porsche zaměřil na zlepšování dopravní obslužnosti a dodržování jízdních řádů.

Smysl existence městského dopravního podniku totiž opravdu není v zaměstnávání řidičů či poskytování míst v dozorčí radě, ale jen a pouze v zajištění dopravní obslužnosti a průchodnosti městem. Pokud toto nezvládá, je zbytečný.

Vydáno 21.05.2009, 12:50:00 , trvalý odkaz ,komentáře (30)

Komentáře

[1] Tribune, jste-li pachatelem této glosy, ve zdejším městě byl docela úspěšný člověk, který tak dlouho prudil DPmB svými maily o nedodržování jízdního řádu, až konečně DPmB donutil k akci - skutečně jezdí většinou tak, jak mají (+- v toleranci 1-2 minuty), mají-li najeto víc, zůstanou stát na zastávce a sdělí cestujícím, že jde o technické čekání na správný čas nebo tak nějak. Ale při dopravních komplikacích jde všechno k čertu - pochopitelně.
XY 21.05.2009, 16:41:22 [cenzore] [kill]

[2] jen malý postřeh V Praze jezdím linkami MHD které jsou vypravovány z bus-nádraží dispečerem. Linka nevyjede, dokud dispečer rádiem neřekne, že může jet, přestože to je pozdě. Dispečer dostává info z různých zdrojů, např. od PČR o dopravní situaci.
Zrovna nedávno čekám - a jako na potvoru busy nejedou. Tak zevluju naproti na ulici. Tam se piánko vypravují hotelové Busy plné EU delegátů. Jistí to benga s houkačkou. Jakmile se smetánka nasáčkuje a odjede na zájezd, najednou se vyřítí MHD busy. Zřejmě aby v ulice nebyla tlačenice. Dav lidí, co už jede pozdě do práce nadává řidičovi, kde se courá.

Stačilo aby dispečer informoval cestující že bus nejede z KONKRETNÍHO důvodu (rozhlas na nádraží je)

Celé to je totiž systémový problém. Řidiči busů za to častokrát nemůžou. Pokud bude veřejná doprava ustrkovaný otloukánek, zatímco ulice přecpané vytuněnými plechovými miláčky, .. není nám - obyčejným kaštanům - pomoci. Budeme jen nadávat na to, jak je vše špatně.

Zajímal by mě politik nebo zastupitel, která jasně říká že chce změny v logice dopravního systému. Nejde o silnice ale o to, co po nich bude jezdit. Já zatím neznám.
TS 21.05.2009, 20:29:27 [cenzore] [kill]

[3] TS[2] "Pokud bude veřejná doprava ustrkovaný otloukánek, zatímco ulice přecpané vytuněnými plechovými miláčky..."
Bude, dokud většina ovčanů bude veřejnou dopravu považovat za "socku".

"Zajímal by mě politik nebo zastupitel, která jasně říká že chce změny v logice dopravního systému..."
Takový neexistuje, protože většina jeho voličů si ty změny nepřeje a on chce být příště zase zvolen. Pro většinu je lidské právo č. 1 mít auto a jezdit s ním bez omezení. Zkuste je o to připravit.

Jasné, jednoduché. Až se všichni umlátíme v autech nebo udusíme jejich exhaláty, možná se něco změní. Dřív to nevidím.
hank 21.05.2009, 22:12:33 [cenzore] [kill]

[4] No k tomu přetiskuju Stále operujete, že u OBB a DB toto a toto a támhleto. Proč najednou nikoliv? Nehodí se vám to najednou? Chtějí kraje Desira, Talenty, Taurusy a mzety jako mají OBB? No dobrá, ale ať se nejdříve podívají jaké náklady vykazují OBB a jaké dotace následně dostávají. A mmch. OBB jsou za rok 2008 ve 20ti násobně vyšší ztrátě než ČD! A to veškerá vozidla spolufinancují z 50%(!) kraje a stát, každý rok dostávají další dodatečné dotace na nákup vozidel, kraje neřvou o tom že OBB nevykazují náklady přesně a přesně je skutečně nevykazují, co předloží kraji to kraje a stát zaplatí, o žádných VŘ se neuvažuje, OBB se neatomizuje, protože Rakousko bere železnici jako strategicky významnou dopravní síť a to mají fungující IDS (narozdíl od nás), osobní doprava je zcela dofinancovaná a navíc dotace na jeden vlkm je 5 násobně vyšší než dotace u nás. A přesto je ztráta OBB 20ti násobně vyšší než ztráta Českých drah. Takže nejsou "Černou dírou" spíše opěvované OBB? A skutečně si myslíte, že jezdit OBB v našich podmínkách byli by zde stejná vozidla jako v Rakousku? Tuším, že nikoliv. Spíše by OBB se svým dosavadním hospodařením rychle padli "na hubu" -- je to sice o "velký" dráze ale u MHD platěj v zásadě stejný pravidla, holubi zadarmo nelítaj, a pečený už vůbec ne. A už před patnácti lety jsem si dobře všiml, že ve Vídni se platilo zwanzig schilling a v Londýně one pound twenty (a kurzy ke koruně byly tehdá znatelně vejš).
jonáš 21.05.2009, 22:40:55 [cenzore] [kill]

[5] Jo a tarif je tam taky přibližně pětkrát vyšší než u nás, takže proporce mezi dotací a "cenou" jest zhruba zachována. Platy ostatně, a vůbec příjmy obyvatel, plusminus taky. Jen ta blbá tramvaj, mašina, metr kolejnice, litr nafty a kilowatthodina stojej jak na potvoru stejně.

K tomu úvodnímu článku, jen technická poznámka -- linku jezdí jedno nebo i více vozidel, ale v zásadě furt dokola. Postihne-li ho na některém z předchozích úseků z libovolné příčiny zdržení, tak to na obratišti nesrovná - buď má minimální pauzu sotva na vyčurání, nebo naopak zákonnou delší, kterou musí dodržet .. no, já taky jízdní dobu Smíchov-Chodov nedokážu i bez vlivu případný technické závady predikovat přesnějc než "deset minut až půl hodiny", a to nestavim na zastávkách a nehandrkuju se s cestujícíma. A načteno maj, kromě normálního silničního zákona eště stoh interních předpisů .. a otázka kruciální: kdo ze zdejších přispěvatelů by to šel dobrovolně dělat?

Dobrou noc.
jonáš 21.05.2009, 22:49:01 [cenzore] [kill]

[6] Jonáši takhle to přece nelze brát. Píšete:
a otázka kruciální: kdo ze zdejších přispěvatelů by to šel dobrovolně dělat?

Určitě byste vyjmenoval dost slušný seznam prací, které byste nikdy dobrovolně nedělal. Jenže to přece není žádná omluva pro ty, kteří tu práci dělají, pro to aby ji mohli dělat špatně.
Já také nedostanu žádnou slevu na jízdném když dorazím na zastávku přesně a přesto nestihnu spoj který jel o dvě minuty dříve než měl podle jízdního řádu. Přitom ten následující má téměř vždy aspoň deset minut zpoždění. Zákon schválnosti funguje v tomle případě tak spolehlivě že by si z něj MHD mohla brát příklad. Jezdím MHD do práce pravidelně a to co jsem popsal se mi stane aspoň 4x do týdne. Jen díky tomu že mám tolerantního zaměstnavatele, to neřeším. Ale co mají dělat lidé jejichž šéfové je očekávají poklepávajíce na hodinky a neváhají jim tato zpoždění promítnout do výplaty? Žalovat MHD o "ušlý zisk"? To by si dali!

Náš známý pracující jako řidič autobusu u MHD občas "hodí nějakou tu historku do placu" a tak vím, že tahle práce není žádný med. Ale dělá ji už 20 let a nehodlá ji měnit, protože ji vnímá jako dobře zaplacenou, stejně jako jeho kolegové. Nedělají ji z donucení ale protože chtějí.

Chyba je na straně DP jako takových, za prvé v tom že dodržování jízdního řádu dostatečně nekontrolují (co je jim do "socek") a za druhé v nedostatečném apelu na město, aby jim dopravními úpravami vyšlo vstříc, tam kde je třeba. Jenže DP k tomu nic nemotivuje protože nenesou žádné následky ze svých pochybení. Narozdíl od té ubohé "socky" která má přísného šéfa a tak přijíždí do práce raději o půl hodiny dříve než aby riskovala deseti minutové zpoždění.
Kamil Mudra 22.05.2009, 00:27:44 [cenzore] [kill]

[7] Ale o tom to přece neni taky bych nešel dělat pokladní v sámošce, protože by jednou nedovezli rohlíky (ve všech reklamách opěvanej mercedes měl poruchu, no, to se stává) a vy byste mě seřval, že nedělám svou práci pořádně, protože si nemůžete koupit svuj těžce vydřenej a zaslouřenej rohlik. To je defensofština a v tom já nejedu. Jezdíte po městě někdy sám autem? To byste se možná divil, proč trasu kterou jste minulý úterý v devět zajel za deset minut, jedete o tejden později třicet .. to jsou prostě brownovy pohyby. Víte houby jak se kontrolujou průjezdy (v Praze docela striktně, pokud to ovšem je věc šoféra ..) ale může za to určitě ten cvičenej šimpanz, co jen točí volantem, a má se jít učit počítat do pěti? Takhle se nikam nedostaneme, nejvejš do čtvrtý cenový. Článek chápu jako výkřik pro úlevu ze situační frustrace, ale je zhola zbytečný to dál ve stejnym smyslu rozvádět, leda by bylo úmyslem prohloubit nasrání ;-)

Zkuste třeba tenhle blog, jestli vás to skutečně zajímá a nechcete si jen zaláteřit do píva -- http://subrt.blog.idnes.cz/ a nebo si počtěte u kamarádů vašeho kamaráda, co je doopravdy trápí a zajímá -- http://www.ospea.cz/index.php .. získáte aspoň jinej smysl pro rozměr a plynutí času.
jonáš 22.05.2009, 01:11:37 [cenzore] [kill]

[8] Já zase, Jonáši, chápu ten článek jako jedno z upozornění na spoustu "nevyladěností" v chodu společnosti, se kterými se člověk neustále setkává, dostávajíce se tak mezi "mlýnské kameny" které vás semílají aniž by se navzájem dotýkaly a tak nemají žádnou potřebu tuto svou spoluexistenci v ve stejném prostoru jakkoli řešit.

Jde o jakýsi "syndrom ignorance" projevující se v této společnosti se sílící intenzitou, zákonodárci počínaje a "neviditelnou masou jednotlivců" konče, průřezově procházející všemi složkami jejichž hlavním úkolem je toto vyladění chodu společnosti zajišťovat.

Nevím přesně co všechno trápí "kamarády mého kamaráda" ale vím, že proces který jsem popsal (ten syndrom) trápí mne ve všech rozměrech ve kterých se projevuje a čas plyne aniž by se cokoli z toho měnilo k lepšímu - ba spíše naopak.

A nejvíce mi vadí asi to, že mne nenapadá (prakticky) nic co by se s tím dalo dělat a v láteření do piva žádný přínos nevidím.
Kamil Mudra 22.05.2009, 02:16:24 [cenzore] [kill]

[9]  "Systém ignorance" - to je systémová chyba současného režimu která má velice hluboký význam, jako protihodnota solidarity (i vnucované) a opečovávání minulého režimu. Pamatuji, že na jeho sklonku koncem 80tých let se stal velice populární slogan "To není můj problém" - už tehdy jsem si kladl otázku odkud se vzal, kdo ho do společností (tedy její určité vrstvy, kam jsem měl tu čest taky zabrousit, a nešlo o roboše!).
Společnost prostě doplácí na vedlejší účinky toho co sama stvořila jako svou nosnou ideu - vypjatý individualismus.
Krajnosti jsou vždy špatné - jak paternalismus, tak individualismus, to první znechutí, to druhé ničí (co vybrat z těch dvou špatností?)
Systém ignorace bude v této společnosti sílit tak dlouho, až na něj zajde, a bude to moooc bolet!
brtnik 22.05.2009, 07:43:12 [cenzore] [kill]

[10] V tomhle smyslu jo, Kamile ale nevim jestli je na to dobrej lék učit šoféry číst, mohli by pak zdrhnout do jinýho oboru. A vůbec nejlepěí bude, pořídit jim jako každej rok nový šéfy a ještě o kousek utáhnout náklady (město musí šetřit, aby mělo na škodlivý tunely, nesmyslný trasování metra a případně i zbytečnou olympyjádu, když motyka spustí) -- voni magormenti asi ani nevěděj, že každá kráva chcípne dřív, než ji odnaučej žrát. No a že by byla nějaká koncepce, proč? To se na školách managementu na rozdíl od bolševický sorbony neučí vůbec (tam zas chyběly praktický dispiclíny). Je to odezdi ke zdi .. a stále vpřed, urá ;-)
jonáš 22.05.2009, 08:13:05 [cenzore] [kill]

[11] Samozřejmě, doprava ve velkém městě je složitý organismus a pár blbců, kteří spěchají a svojí havárií zablokují křižovatky, jej dokáže úplně uzemnit.
Nevím, jak to mají v Praze, u nás v Brně však DpMB (není to úplně tak, jak stojí v prvním příspěvku) všechna vozidla vybavil GPS systémy a napojil na tzv. "RIS - řídící a informační systém brněnské MHD".
Pro zájemce uvádím odkaz: "http://www.dpmb.cz...is.asp",
je zbytečné, abych tady vypisoval, co tenhle chytrý systém umožňuje.
A protože dispečeří dopravu nejen sledují, ale opravdu řídí, tak se jezdí přesně (pokud ovšem nedojde k problémům s nějakou havárií nebo poruchou vozidla DPmB, pak se holt dají jen minimalizovat škody, což však tenhle systém také umožňuje).
A taková malá perlička na závěr. U Brna máme přehradu, kde jezdí akumulátory poháněné lodě DPmB. Dřív byl trošku problém naplánovat si výlet - dvacet minut u těchto lodí (jezdí po 45min. nebo 1,5 hod.) nebyla žádná míra. Co i tady zamontovali GPS, můžete si podle lodí pomalu řídit hodinky (tedy ne letos, přehrada je vypuštěná).
Stanislav 22.05.2009, 08:19:19 [cenzore] [kill]

[12] Tak tak, v Brně nám to funguje a dokonce i IDSJmK :-)
Ono je to o lidech, ale šoféři jsou až ti poslední, co to můžou ovivňovat.
bara 22.05.2009, 10:19:17 [cenzore] [kill]

[13] A když vypadne nějaká šalina, ze strategicky rozmístěných míst různě po městě vyjede záložní bus a jede místo ní :)
bara 22.05.2009, 10:22:56 [cenzore] [kill]

[14]  Osobně nemám s pražským DP extrémně špatné zkušenosti, snad krom maličkostí typu "přestože vidím babičku kulhající ze všech sil směrem k zastávce, zavřu dveře a jedu". Ale faktem je, že celý DPHMP je podivná organizace, která by zasloužila docela dobrý průvan... a hlavně profackovat Béma za takový ty kecy "chci autobusy bez reklam" a podobně.
sunfreedom WWW 22.05.2009, 11:39:51 [cenzore] [kill]

[15] Stanislave, díky za uvedení na pravou míru, jako vcelku spokojený uživatel služeb DPmB jsem si hlavně všiml těch technických čekáníček, a zbatek je z nějakého letmého čtení články v nějakých novinách. To spokojený vzhledem k ceně je více než silné ocenění, a to přesto, že tuhle se mne pokoušeli zabít dvěma šalinami v sobě naráz... :-))
XY 22.05.2009, 21:51:34 [cenzore] [kill]

[16] Tak to vezmu z jedné vody na čisto: XY[1]:
Ano, jsem pachatelem této glosy. Tak populární, aby pro mne psali i jiní, nejsem. O tom bombardování DP emaily jsem tak uvažoval, ale přes tristní zkušenost s dopisováním s úřadu, kombinovanou s vrozenou leností, jsem se k tomu zatím nedostal.

TS[2]:
Nakonec mi možná více, než samotný fakt, že něco nejde, jak má, mi vadí to arogantní mlčení, kdy se DP neobtěžuji nastalou situaci ani v nejmenším vysvětlit. Jako kdyby říkal: ty jsi jen pasažér, můžeš být rád, že vůbec jedeš, tak mlč a nestarej se.

hanku[3]:
"Pro většinu je lidské právo č. 1 mít auto a jezdit s ním bez omezení. Zkuste je o to připravit." – Na to něco bude, viz šrotovné. Jenže to má i druhou stranu mince: když zlikvidujete systém veřejné dopravy, tak z auto uděláte nutnost i pro lidi, kteří ho "objektivně" nepotřebují.

Jonáši[5]:
Asi jsem udělal chybu, že jsem napsal "začal zvyšovat kvalifikaci svých řidičů", měl jsem napsat spíše začal zvyšovat kvalifikaci svých zaměstnanců", protože to opravdu není jen věc řidičů, ale všech, od manažerů přes dispečery. Ovšem jsou situace, za kterých je odpovědnosti jednoznačně na řidiči: například když vyjede z konečné (posledním spojem!) o pět minut dřív, když je na zastávce (protože to v noci jede lépe) o pět šest minut dřív a suverénně pokračuje, aniž by se pokusil srovnat podle jízdního řádu, přestože by to nebyl problém a stačilo chvíli počkat.

Kamile[6]:
"Chyba je na straně DP jako takových, za prvé v tom že dodržování jízdního řádu dostatečně nekontrolují (co je jim do "socek") a za druhé v nedostatečném apelu na město, aby jim dopravními úpravami vyšlo vstříc, tam kde je třeba. Jenže DP k tomu nic nemotivuje protože nenesou žádné následky ze svých pochybení. Narozdíl od té ubohé "socky" která má přísného šéfa a tak přijíždí do práce raději o půl hodiny dříve než aby riskovala deseti minutové zpoždění."[/i] – S tím naprosto souhlasím. Tedy s vaším popisem, ne s popisovanou situací.

Sunfreedome[14]:
Když už budete v tom fackování, přiberte si k tomu taky Šteinera a preventivně i Jančíka.
Tribun WWW 23.05.2009, 09:17:21 [cenzore] [kill]

[17] Tribune jak jsem psal, chápu mezi řádky vyjádřené naštvání, ale přecejen tuhle oblast dost sleduju i do hloubky, protože kdybych se nevěnoval profesně systémům elektronickým a softwarovým, vyhrály by to na druhý pozici systémy dopravní a vůbec urbanistický. Takže, jízdní řády se na úrovni šoférů samozřejmě sledujou, každej má vepředu kouzelnou krabičku která mu hlásí zastávky a ukazuje jakej má rozdíl proti jízdnímu řádu, data se přenášej do dispečinku a za jízdu mimo toleranci jsou celkem tvrdý postihy. Za nadjetí zvlášť, ale bohužel kvůli byrokratický tuposti i za to počkání na dobíhající babičku, který cyústí ve dvouminutovej zpožděnej odjezd z konečné. Aby mi spoj nadjel šest minut, to se mi snad nestalo, spíš mi vždycky šly blbě hodinky, nebo jsem podcenil pěší sekci trasy. Možná jste měl prostě smůlu nebo narazil na blba, to se stává a v některých životních obdobích i velmi často :-)

Průser je o hodně vejš, ve vyšším managementu, vedení (co rok dva novej generál a začne přezbrojenim), v podfinancování provozu, zatimco se z rozhodnutí horolezce staví metro pro sysly a vyhlídková trasa sem tam kolem ruzyně je v přípravě, protože ty zbytečný prachy se rozfrcat musej, metrostav nesmí stát a o déčku, co by bylo potřeba stokrát víc, se ještě privátní investoři nevyjádřili, ke kterejm byznyscentrům to chtěj natahat .. dokonce město zrušilo odborný útvary, který to kritizovaly, protože takhle to přece chceme, soudruzi, takhle a nějaký urbanisti a dopravní inženýři nám to nebudou komplikovat a kritizovat, když čáru na mapě namalovat umíme.

Dolní články struktury už holt vařej jen z toho, co na ně milostivě zbyde. A místo odborných kriterií rozhodujou politický tlaky a možnost využití v předvolebnim píárku. Mrkni k tomu Šubrtovi, ten o tom ví hodně, a dá se najít často i na k-reportu.
jonáš 23.05.2009, 12:08:55 [cenzore] [kill]

[18] tribun [16] Tribun píše:

...když zlikvidujete systém veřejné dopravy, tak z auto uděláte nutnost i pro lidi, kteří ho "objektivně" nepotřebují...

Tohle zrovna v Praze určitě neplatí - ale přiznávám, je to můj subjektivní pocit. Nevím, jestli kdo kdy udělal průzkum, kolik Pražáků jede radši autem někam, kam by mohli v pohodě "sockou". Zato znám údaj z Německa - Němci jsou největší "jezdiči" v Evropě a autoklub ADAC zřejmě nejvlivnější evropská lobby (proto Němci na dálnicích neplatí a nemají na nich omezenou rychlost): 70% jízd osobním autem v Německu je na vzdálenost
hank 24.05.2009, 20:28:29 [cenzore] [kill]

[19] [18] Proč se mi toho kus ztratil????
hank 24.05.2009, 20:30:43 [cenzore] [kill]

[20] takže znovu [18]: ..když zlikvidujete systém veřejné dopravy, tak z auta uděláte nutnost i pro lidi, kteří ho "objektivně" nepotřebují...

Tohle zrovna v Praze určitě neplatí - ale přiznávám, je to můj subjektivní pocit. Nevím, jestli kdo kdy udělal průzkum, kolik Pražáků jede radši autem někam, kam by mohli v pohodě "sockou". Zato znám údaj z Německa - Němci jsou největší "jezdiči" v Evropě a autoklub ADAC zřejmě nejvlivnější evropská lobby (proto Němci na dálnicích neplatí a nemají na nich omezenou rychlost): 70% jízd osobním autem v Německu je na vzdálenost
hank 24.05.2009, 20:42:05 [cenzore] [kill]

[21]  Tribune, SOS - proč se mi krátí příspěvky na šest řádků už podruhé po sobě? Potřetí už se mi to celé psát nechce...
hank 24.05.2009, 20:43:38 [cenzore] [kill]

[22]  Tribune, SOS - proč se mi krátí příspěvky na šest řádků už podruhé po sobě? Potřetí už se mi to celé psát nechce...
hank 24.05.2009, 20:45:06 [cenzore] [kill]

[23] Je mi líto, Hansi, ale s tím nic nenadělám, jsem jen hostem na Bloguje.cz a to mívá občas nějaké to bebí a zdá, že by jste na něj právě narazil. Tohle prostě nemám pod kontrolou. Jestli to odněkud kopírujete, nemáte v tom místě třeba nějaký paznak, jako konec řádky, konec stránky, konec souboru, co já vím?
Tribun WWW 25.05.2009, 09:42:33 [cenzore] [kill]

[24] tak já to teda zkusím naposledy... ... asi už vím, co se stalo, použil jsem znak "menší než", to je ta kombinace Alt Gr a klávesy, kde je normálně otazník a čárka a v kódu tahle kombinace zřejmě znamená něco jiného...

Tribun napsal:
...když zlikvidujete systém veřejné dopravy, tak z auta uděláte nutnost i pro lidi, kteří ho "objektivně" nepotřebují...

Tohle zrovna v Praze určitě neplatí - ale přiznávám, je to můj subjektivní pocit. Nevím, jestli kdo kdy udělal průzkum, kolik Pražáků jede radši autem někam, kam by mohli v pohodě "sockou". Zato znám údaj z Německa - Němci jsou největší "jezdiči" v Evropě a autoklub ADAC zřejmě nejvlivnější evropská lobby (proto Němci na dálnicích neplatí a nemají na nich omezenou rychlost): 70% jízd osobním autem v Německu je na vzdálenost menší než 4 km.

Já jsem to ale myslel trochu jinak. Znám ze svého okolí dost debílků, kteří potřebují auto na popojíždění v sobotu "pod vlivem" od diskotéky k hospodě a zpět, nebo pro tzv. tuning, což znamená přidrátovat si na rezavou popelnici co nejtlustší výfuk, aby to dělalo co největší kravál, a pak s ní řádit na opuštěném vojenském letišti (oblíbená zábava v našem regionu, ještě vyšší hladiny adrenalinu dosáhneme, když to auto půjčíme jedenáctiletému potomkovi...), případně je pro ně druhotným pohlavním znakem, bez kterého by nejspíš ani nesbalili holku (no, spíš slepici, ale přiznávám, že coby plesnivějící dědek už holky nebalím, takže nemohu posoudit, jaké procento slepic, které na to skáčou, se nachází v dnešní populaci sbalitelných nebo baleníchtivých holek...). Zkuste jim to "lidské právo" upřít a budou následovat reakce podobné těm, které už dnes vykazují čtyřkolkáři bez SPZ terorizující lesy Jizerských a Lužických hor nebo vodní skútraři před ministerstvem dopravy.

Individuální automobilismus je určitě druhý největší globální průser hned po přelidnění planety. Jeho příčiny i řešení je zřejmě nutno hledat v kulturně-civilizační a sociálně-psychologické oblasti.
hank 25.05.2009, 20:57:03 [cenzore] [kill]

[25] Jeho příčiny i řešení je zřejmě nutno hledat v kulturně-civilizační a sociálně-psychologické oblasti. .
Jeden muj znamy Nemec si jezdi autem pro noviny do asi 300 metru vzdalene schranky na dopisy. Co jsem vysledoval, dela jen to, co se mu dovoli a zcela v trendu "dovoleni se musi prubovat". Tedy zene se ekonomicky a pozitkarsky po sve hranici mozneho.
Podle meho tady zadna kultura neuspeje, protoze uz zadna neni (Jak byste mohl zduvodnit zakaz pouzivani vlastneneho predmetu, jaka autorita by toto zduvodnila?).
Socialne- psychologicky take nevim: myslite nejaky kolektivni natlak? Opet plati to, co nahore: kdo by tohle vedl a zduvodnil, kdyz takovy premrsteni zpusob uzivani auta je vlastne statutarnim symbolem?
sax 25.05.2009, 21:31:16 [cenzore] [kill]

[26] Hehe, saxi, na to nemusíme do Němec... Obyvatelstvo jedné dědinky na Vysočině pořádá každotýdenní křesťanskou rally přes kopec do kostela z naprosto stejných, totiž statutových důvodů. Nejprve ovšem jedou dva (no, už jenom jeden, ten druhý zemřel) stařičtí cyklisté, nohavici svátečního kvádra secvaknutou klipsem, pak odjíždí kolona cca 15 aut - už ani jeden trabant! Poslední (traboš) zesnul loni. No a za hodinku zase všichni pěkně v koloně dojedou zpátky, pak je pět minut pauza - a dorazí ten stařík na kole... :-)
XY 25.05.2009, 21:41:23 [cenzore] [kill]

[27] No jiste, ze je to vsude na Zapade .
A nemusim kvuli tomu az na Vysocinu :o)
sax 25.05.2009, 21:46:24 [cenzore] [kill]

[28] No, mně stačí zajít do práce, saxi - a sledovat statutové řidiče z bydliště vzdáleného 15 minut volné chůze, jak jezdí s vytřeštěnýma očima už páté kolečko okolo bloku a ne a ne najít volný flíček k zaparkování. :-))
Pěkný večer!
XY 25.05.2009, 21:56:38 [cenzore] [kill]

[29] [25] Asi máte pravdu, saxi, nejrychleji se to vyřeší samo díky peak oilu... ale ta civilizační složka řešení pak bude spočívat v co nejrychlejším přeladění hrstky přeživších na manuálně-animální pohon jejich hospodářství... dělal jsem si plané naděje, že se toho díky datu svého narození nedožiju a stihnu umřít přirozeně, teď se zdá, že ani toto poslední potěšení mi nebude dopřáno.
hank 25.05.2009, 22:09:09 [cenzore] [kill]

[30] No já bych se nerouhal kdyby v Praze přesedla do aut třeba jen čtvrtina těch, co jezděj pravidelně "sockou", tak se celej den nehne kolo -- ono to za průměrnej den na území města (bez příměstských linek a vlaků) dělá dlouhodobě kolem tří milionů jízd za den, dneska už skoro tři a půl. A vsaďte boty, že nejmíň tři čtvrtiny jich tu plechovku před barákem k dispozici má. Já když autem nemusim, tak nejedu, aspoň můžu k večeru na pivko ;-) ale bohužel vzhledem k profesi "létajícího programátora" si moc neužiju.

Ovšemže se to reguluje zákonem nabídky a poptávky. Auta stojej ve štrůdlu, tramvaje jedou po vlastnim pásu, autobusy místy taky a na křižovatce maj preference. A vůbec nejlíp působí ztráta parkovacích možností "satarmo a všude", to bude muset zavést postupně i zbytek města, když už s tim centrální čtvrtě začaly (ačkoli holešovice nebo jarov, co je to za centrum).
jonáš 25.05.2009, 22:57:13 [cenzore] [kill]

Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).
Jméno:

URL:

Text: