Tribun

Nejsme v bezpečí v rukou politiků a bankéřů

pátek, 20. února 2009

Vláda a radar – diletantismus, nebo protřelost?

Tento komentář jsem již před více než rokem, v říjnu 2007, přičinil k článku Jak mlčí argumenty na Modré šanci (který jsem později rovněž přetiskl u sebe). Zcela záměrně jsem ho nechával tak dlouho „uležet", aby se prokázaly jeho kvality. Netvrdil bych, že vyzrál, ale v žádném případě se nezkazil. Situace, o které se zmiňuje, se příliš nezměnila, posun k lepšímu nenastal, naopak, věci jsou spíše horší. Ten komentář je k mé malé radosti až nepříjemně aktuální. Nemusel jsem na něm změnit čárku, a přitom jako by pojednával o tom, co se stalo včera.

Ve vládním přístupu k radaru se skrývá jeden kouzelný paradox: česká vláda se při prosazování radaru zaklíná našimi závazky vůči spojencům, naší spoluodpovědností za osud euroatlantické civilizace, naší povinností přispět k její společné obraně a přínosem projektu pro bezpečnost Evropy. Jenže naši nejbližší a nejdůležitější spojenci, tedy státy Evropské unie, jsou ve své většině proti tomuto záměru, varují nás před unáhlenými a jednostrannými kroky a dávají nám nepokrytě najevo své pochybnosti o tom, že je od evropské země moudré a zodpovědné upřednostňovat americké zájmy před evropskými. Jak to jde dohromady? Jenom ztuha, ale to vládu netrápí, ta se z toho jako vždy vylže: vysvětlí nám, že naši sousedé a spojenci nám záměr postavit u sebe americký radar rozmlouvají proto, že nám závidí dobrodiní, které nám radar přinese, a chtěli by ho pro sebe.

Jak se ovšem postupně ukazuje – a naznačil to i Wintrův článek – česká vláda ve věci propagace radaru postupuje spíše rafinovaně, než diletantsky. Má totiž na své straně jednu mocnou sílu – čas. Trpělivost růže přináší a česká vláda má zaděláno na pěkný pugét. Přestože je drtivá většina občanů proti radaru, zároveň má nemalá část z nich latentní sklon k rezignaci – nevěří tomu, že by mohli něco změnit, myslí si, že na nich nezáleží a že si vláda nakonec stejně rozhodne po svém. Vládě jenom stačí čekat a protahováním celé záležitost tento latentní sklon k rezignaci přiživovat. Když vystihne správný okamžik, bude sice pořád většina obyvatel proti radaru, ale jenom zanedbatelná část bude mít vůli k odporu. A tím že vláda mlčí, či naopak jedná arogantně, vysílá jasný signál: „na vás nezáleží, jste nicky, už to konečně pochopte." Levná a účinná taktika. Vláda zná své pappenheimské. Jistá naděje se skrývá v tom, že pappenheimští naopak znají vládu. Stačí málo, nenechat se znechutit a odolat pokušení rezignovat. 

Vydáno 20.02.2009, 11:30:00 , trvalý odkaz ,komentáře (16)
Novější příspěvek: O dobrém vítězství
Starší příspěvek: Byli jsme před Lisabonem, budeme i po něm

Komentáře

[1] mozna by bylo dobre definovat Evropske zajmy, predevsim v cem jsou odlisne od americkych. Jaky je Vas nazor ?
Eddie 20.02.2009, 17:36:49 [cenzore] [kill]

[2]  1E) Jednoznačným zájmem Evropy je emancipovat se od USA a Ruska (a to ať už na bází národní nebo celkové), vidět svět jinak než v sěsivé bipolaritě.
1US) pravý opak .)
Winter 20.02.2009, 18:13:00 [cenzore] [kill]

[3]  Nehledal bych odlišnosti, hledal bych společné body. Obě naše civilizace vyrůstají na stejných hodnotách - na úctě k lidskému životu, na dodržování základních lidských práv, na právu na vzdělání, na svobodné náboženství, na spravedlivý soudní proces, na solidaritě. Obě naše civilizace jsou založeny na svobodě a na rovnosti šancí všech občanů. A obě civilizace jsou trnem v oku muslimských fanatiků, kteří obětují i vlastní život, aby mohli zabít několik "nevěřících". Čím více budeme navzájem spolupracovat, čím více budeme spolu obchodovat, tím většího zisku oba dosáhneme a tím lépe můžeme čelit společným nepřátelům a problémům, jako je současná ekonomická recese.
Krtek 23.02.2009, 14:42:59 [cenzore] [kill]

[4]  A nakonec se po celé naší planetě bude rozpínat naše velké bíle My, oni ti Arabové totiž mají nkolik pádných důvodů Západ skutečně k smrti nenávidět.

Mimochodem, Krtku, co si představujete pod pojmeme "zisk"?
Winter 23.02.2009, 19:58:54 [cenzore] [kill]

[5]  I kdybych pripustil, ze obe civilizace maji stejne hodnoty, jak tu pise Krtek, tak stale nevim, proc potrebuju americkou civilizaci z dovozu, kdyz uz davno ziji v evropske civilizaci, ktera je podle nej stejna.

Jsem Cech, jsem Evropan a obavam se, ze bych byl spatnym Americanem. A nejen z toho duvodu, ze jsem zatim nezjistil, cim bych mel byt tak moc tomu mladickemu narodu vdecny. Nevim, proc bych mel jeho napady prijmout za sve, poridit mu svuj zivot, zit a zemrit podle jeho predstav.

PS: omlouvam se za tento OT prispevek, pod tento clanek
Amenre 24.02.2009, 09:44:26 [cenzore] [kill]

[6]  Wintře, máte naprostou pravdu. Ale stejně tak bychom mohli říct, že Západ má několik pádných důvodů k smrti nenávidět Araby. Co teď s tím? Budeme se navzájem dál nenávidět? Čím více je budeme nenávidět, tím více bude sebevražedných atentátů, tím více novinářům budou Arabové uřezávat hlavy, tím více se budou snažit získat atomovou bombu, tím více budou na někoho vyhlašovat Fatwu a tím více je zase my budeme nenávidět. Co takhle tu spirálu nenávisti ukončit a hledat společné body a možnosti spolupráce?

Zisk můžeme definovat mnoha způsoby. Například jako cokoliv, co zvýší kvalitu našeho života.

Amenre, nikdo přece po vás nechce, abyste se někomu podřizoval, abyste přijímal jeho názory nebo dokonce umíral podle jeho představ. Případná stavba protiraketového štítu se Vašeho života nijak nedotkne. A americkou civilizaci potřebujeme proto, protože žádná jiná civilizace nebyla schopna vymyslet lepší protiraketovou obranu.
krtek 24.02.2009, 18:45:57 [cenzore] [kill]

[7] Eddie, vaše otázka[1] je zdánlivě legitimní a zcela v pořádku, ale ve skutečnosti je podlá. Tak jak je naformulována totiž podsouvá, že evropské a americké zájmy jsou totožné, nebo se alespoň z větší části kryjí. Což samozřejmě není pravda. Je zde minimálně jeden zcela zásadní rozdíl: evropské zájmy existují, pouze existuje-li Evropa, zatímco v případě USA je to zcela naopak. Americké zájmy mohou být naplněny i v tom případě – či dokonce tím způsobem! – že Evropa bude zničena, zatímco evropské zájmy – a tedy naše zájmy, protože my jsme součástí Evropy – mohou být naplněny bez ohledu na existence USA (i když s nimi to může být snazší).

Prostě a jasně: košile je bližší, nežli kabát.
Tribun WWW 24.02.2009, 23:02:56 [cenzore] [kill]

[8] Wintře, s tou emancipací[2] naprostý souhlas.
Tribun WWW 24.02.2009, 23:03:48 [cenzore] [kill]

[9] Bože, Krtku, co je to za brožurkové žvásty? Kam na tohle chodíte?[3]

Oni Vietnamci, Iráčané, Palestinci, Srbové či Indiáni, ale koneckonců i Japonci nebo Němcim nejsou lidé? Já že k jejich životu ta vaše opěvovaná americká civilizace příliš úcty neprojevila.

Zkuste vyprávět o spravedlivém soudním procesu vězňům z Guantánama, ale raději z bezpečné vzdálenosti, aby vás něčím tvrdým nepraštili. Pokud by toho tedy byli po mučení, jemuž byli vystaveni, schopni.

Mluvit o solidaritě v případě vybičovaného individualismu a egoismu, který je pro Západ tak typický, je opravdu velmi nemístné.

Že je naše civilizace založena na svobodě a na rovnosti šancí všech občanů, to o sobě tvrdí ona sama, ale to ještě neznamená, že taková skutečně je. Je to jen sebelegitimační a sebepotvrzující mýtus, blábol, podobně jako když o sobě egyptští faraónové tvrdili, že jsou potomky bohů. Něco takového nemůže tvrdit nikdo, kdo má oči k vidění, uši k slyšeni, mozek k přemýšlení a kousku cti v těle.

Pokud je evropské a americké civilizaci něco společné, pak je to pokrytectví jako princip. Jistě, máme leccos společného – společné kořeny, společná traumata, společný „dědičný hřích“ – a společnou vinu za společný zločin. Ale není nám společné nic, co by nás vyvyšovalo nad ostatní civilizace a národy a dávalo nám právo řídit jejich osud.

„Případná stavba protiraketového štítu se Vašeho života nijak nedotkne.“ – jestli Sunfreedom ještě pořádá tu svoji soutěž a blábol měsíce, tak můžete směle aspirovat na první místo. Jistě že nedotkne – dokud to někdo nezapne, dokud nebudou chtít US-mani využít do důsledku všechna práva, která jim dává vazalská smlouva, dokud nebudou mít Rusové potřebu ten radar zničit. Stejně dobře byste mohl tvrdit, že stavba vyhlazovacího tábora se vašeho života nijak nedotkne – a měl byste dozajista pravdu. Naprostou pravdu, tedy pokud byste nebyl Žid, nebo dodavatel ostnatého drátu.

„A americkou civilizaci potřebujeme proto, protože žádná jiná civilizace nebyla schopna vymyslet lepší protiraketovou obranu.“ – to už je přímo učebnicový příklad logického klamu.
Tribun WWW 24.02.2009, 23:26:14 [cenzore] [kill]

[10] Cenzuru na vás! Komentář, který zde prvel byl, jsem smazal, protože to byl spam, nebo to bylo urážlivé, nebo prostě blbé.
Tribun 25.02.2009, 14:41:18 [cenzore] [kill]

[11] Někdy si sice říkám, že tentokrát by to snad ani nebylo nutné, ale nakonec si řeknu, že je třeba být důsledný, takže pápá, Občane. Plivání na podlahu se pod pokutou vyobcování z kvelbu přísně zapovídá, u recidivistů se sankce uplatňuje neprodleně, již při pouhém podezření.
Tribun WWW 25.02.2009, 15:21:09 [cenzore] [kill]

[12] Cenzuru na vás! Komentář, který zde prvel byl, jsem smazal, protože to byl spam, nebo to bylo urážlivé, nebo prostě blbé.
Tribun 25.02.2009, 17:07:01 [cenzore] [kill]

[13]  Tribune ...

... i já si tu a tam říkám, zda "to-či-ono" občas nepřeháním = "trpím výčitkami svědomí", ale zatím se mi tato "přehnání" vždy "zpětně" potvrdila. Dle mého je primárním, samozřejmě, "cíl" ... který, bohužel a samozřejmě ... "světí prostředky" = mé "cíle" si zde odpustím, ale Vaším "cílem", dle mého soudu, je "snad-zatím" ... "levicově orientovaný" (z toho nevyklouznete, Tribune :) blog, který ... sice "pomalu" ... v poctivém hovoru "někam směřuje", a to právě a především v záležitostech "levicových", a to pro ty, kteří se s těmito záležitostmi identifikuji ... a "něco takového" by Vám všelijací "Svobodní Občané" URČITĚ(!!!) nedovolili ... tak, jak to činí "všude jinde" všelikými prostředky ...

... oh jistě:

... jistě, že "do diskusi" samozřejmě a přirozeně mohou vstoupit i "jiní" ... stejně jako žid může vtoupit do katolického kostela et vice versa - ale rozhodně zde nemají nijaký "apriorní nárok" vykřikovat uprostřed mše, že Ježíš bylo docela obyčejné rozvracečské a zrádné hovado (to dle dobové "politické příslušnosti" :) s lejnem mezi prsty na nohou a nikoliv nějaký Mesiáš ...

... "generální předpoklady" v naší řeči, Tribune, jistě existují a jsou "metodicky" ZCELA NEZBYTNÉ(!) ... a to v jakékoliv řeči, i v té, kterou bych označil pro větší srozumitelnost jako: ... "ne-metafyzickou". Tyto "předpoklady" je třeba, ve "společnosti", v níž "žijeme", "držet" ... a vést o nich efektivní a "ostrou"(!!!) diskusi jen a jen "interně", i když třeba "veřejně" přístupně = a "právo" měnit tyto "generální předpoklady" by měli mít právě a jen "insideři" sami - jinak bude Váš (a váš) hovor zlikvidován v zárodku ... ještě před tím, než mohl začít. Toto nemá nic společného s jakoukoliv "vírou", jak zde tupě kváká onen "alias Občan", nýbrž s prostou sebeobranou uvnitř totálně agresivního "prostředí", které tento "alias Občan" jednoznačně "representuje".

***

Kdepak, Tribune:

... vést hovor o "čemkoliv" ... s "kýmkoliv" ... NENÍ(!!!) Vaší apriorní "povinností", a to v nijakém smyslu a významu. Všechny ty "kličky" a "vydírání" se vším podobným výše [12] se vyskytujícímu:

"Smazat příspěvek je velmi jednoduché. Oponovat je však mnohem náročnější..."

... není ničím jiným, než "dalším a dalším" beze zbytku agresivním pokusem "vmáčknout se" do hovoru, a zde určovat nejenom určitá témata a konkrétní způsoby jejich, nýbrž "okupovat" hovor jakožto celek, a to často jen a jen "negativním" způsobem = tohle vydírání "demokracií" a bezbřeze "demokratickou diskusí" je přeci tak průhledné ... a i to ukazuje na to, jak se soc-dem kolega pan Habermas "spletl", když svůj "ideál" onoho "mocensky neovlivněného rozhovoru" založil jakožto vskutku metafyzicko-ideologickou (totiž docela "prostě" transcendentalistickou :) "zbraň", kterou může docela "v poho" použít jakýkoliv, a to i ten "nejzásadnější", nepřítel (bez uvozovovek!) ... a to dokonce nepřítel vcelku chabého ducha ... :)

Tedy:

... je jistě obtížné udržet takovouto "komunikaci" potřebně otevřenou, a zároveň dostatečně "zaostřenou", a tedy i elementárně smysluplnou - to není "vděčná" úloha - ale dle mého mínění platí, že pokud udržíte rozumnou míru a kvalitu "důslednosti", tak těmto "vykukům zprava" brzo dojde, že zde jim růže nepokvetou ... a sem-k-Vám budou chodit jen ti, kteří předem vědí, "kam jsou" ... pak budete mít šanci, že Váš blog bude skutečně "kvalitním" ... "levicovým" blogem, což všechny "zájemce" o cosi takového jistě ocení, neb je to přesně to, co situačně potřebují = "mít" místo, kde mohou "solidně" probírat věci, o které běží JIM(!) ... a nikoliv nějakým "alias Svobodným Občanům" ... :)

... to vše, pardon ... "mimochod" ... :)
GeoN 25.02.2009, 20:17:23 [cenzore] [kill]

[14] Pardon, vypadlo slovíčko: "... konkrétní způsoby jejich UCHOPENÍ ..."
GeoN 25.02.2009, 20:34:54 [cenzore] [kill]

[15] Cenzuru na vás! Komentář, který zde prvel byl, jsem smazal, protože to byl spam, nebo to bylo urážlivé, nebo prostě blbé.
Tribun 25.02.2009, 21:44:48 [cenzore] [kill]

[16] Kašlu na jakékoliv Vaše "reakce" ... ... už to pochopíte, nebo jste opravdu tak tupý? :/
GeoN 25.02.2009, 21:52:40 [cenzore] [kill]

Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).
Jméno:

URL:

Text: