Václav Klaus je symbolem veškerého polistopadového vývoje
Václav Klaus je symbolem veškerého polistopadového vývoje. Jeho nezvolení by znamenalo veřejné přiznání, že ne vše po Listopadu bylo správné, že nejenom že existovaly chyby, ale že je možné je i napravit. Václav Klaus je transformace a transformace je Václav Klaus. Nelze zpochybnit jedno a nezpochybnit druhé. Nebude-li zvolen, bude to jasný signál, že idea „majetek legitimuje sám sebe" již není tabu. Toho se mnoho lidí bojí z důvodů ryze pragmatických, neboť s odchodem Klause utrpí legitimita jejich majetků. Pro řadu dalších však nezvolení Klause představuje zhroucení světa, ba přímo ztrátu smyslu života. Pro mnoho lidí je totiž Klaus více než prezident – je to velekněz ateistického kultu Úspěchu a Mamonu.
Klaus žije v českém politickém rybníčku už dost dlouho na to, aby jej znal skrz na skrz. Ví, kdo s kým a proti komu, kdo má jaké máslo na hlavě a kdo je čí klient. Je součástí sytému a nemá sebemenší důvod jej narušovat; vždyť kapři si sami rybník nevypustí. A Klaus nemůže žít mimo český politický rybníček, protože mimo něj nic neznamená. Proto je Klaus pro české politiky tak důležitý – je zárukou neměnnosti a konzervativnosti české politické scény. Všichni si mohou být jisti tím, že Klaus bude ochotný k jakémukoliv kompromisu, jenom aby se v politice udržel.
Švejnar je právě proto tak zajímavý kandidát, že není na politice závislý, ale může žít i mimo ni, a není proto tak snadné jej nutit ke kompromisům. Slovy ODS „nemá politické zkušenosti, neví, jak politika funguje". Toto Švejnara diskvalifikuje v očích volitelů, avšak kvalifikuje jej z pohledu národa. Švejnar je příslib změny, čerstvého větru, který provětrá zatuchlou českou politiku. Samozřejmě se ani s ním nic změnit nemusí. Ale může. Klaus je ovšem jistota, že se nezmění.nic.
Některé lidi odrazují Švejnarovy názory, které jsou často velmi blízké těm Klausovým. Ti dva se možná opravdu příliš neliší v tom co si myslí, ale zcela jistě v tom proč a jak. Klaus je argumentem sám pro sebe. Správnost svých názorů odvozuje od toho, že jsou jeho. Klaus nemůže změnit názor či přiznat omyl, aniž by tím zároveň nepopřel sám sebe. Ne tak Švejnar, ten má své názory založené na rozumové úvaze, faktech a jejich interpretaci. Švejnar může přiznat omyl, Švejnar může změnit názor – přitom stále zůstane Švejcarem a neztratí nic ze své autority. Rozdíl mezi Švejnarem a Klause je rozdíl mezi rozumem a vírou.
Kéž bychom se zbavili Klause. Klaus sedí jako žába na prameni občanského života. Arogance moci a pohrdání občanem, to je Klaus. Vždyť co jiného je jeho doktrína „odvol a o nic víc se nestarej," co jiného je odpor k společnosti svobodných a sebevědomých občanů, kteří nejsou lhostejní, ale zajímají o svět kolem sebe – k občanské společnosti. Klaus je představitelem paternalistického pojetí státu. Ovšem paternalistického nikoliv ve smyslu sociálním, to je státu, který se stará a bědné a potřebné, ale paternalistického ve smyslu ideologickém, to je státu, který nepřipouští diskusi, ale určuje lidem co a jak si mají myslet, a ostrakizuje ty, kteří se odmítají přizpůsobit. Stát despota, který nepřipouští diskusi a odmlouvání, přitom je však zcela lhostejný k bídě a utrpení.
Je načase osvobodit se z útlaku klausovské normalizace, ve které nade vším lidským konáním panuje sobeckost a lhostejnost, a lidé jsou rozeštváváni a stavěni proti sobě v bezpočtu žabomyších sporů, které je vyčerpávají a činí je bezbrannými vůči manipulaci a pokušení moci. Nikoliv existence KSČM, ale přítomnost Václava Klause na hradě je tím balvanem, který nám brání vyrovnat se s minulostí. Klaus je bolševikem v nás, zlým duchem, kterého ze sebe musíme vypudit. A musíme tak učinit dříve, než si na něj zvykneme a začneme jej považovat za svoji přirozenou součást.
Komentáře
[1] Recyklaci
používá i MO na Konfrontaci.Tribune napsal jste na adresu VK v závěru článku tvrdá slova.Je to arogantní,ješitný člověk,ale je i pracovitý,mluví světovými jazyky a je to ososbnost,která vyčnívá nad šedí a průměrem našich ostatních politckých "elit".Jedno je jisté,i když bude zvolen je to jeho poslední období ve funkci.Obě největší partaje budou těžko hledat kandidáta ze svojich řad.Funkce co do pravomocí je to v podstatě nevýznamná.Alibistické řešení by bylo-přímá volba.Koho ste si zvolili toho tam máte.Klaus si ve vunkci dokázal vytvořit pozici nejoblíbenějšího polika(nemalou měrou k tomu přispívá úrověň naší politické scény)Samozřejmě si dokážu představit ve funkci prezidenta jinou osobnost.Jen mám obavy jestli bude z jejich strany zájem.Je něco zhnilého ve státě Českém a určitě nebudou chtít načichnout když se dostanou na samou špičku pyramidy či spíše v Čechách hromady hnoje.
Venkovan
06.12.2007, 20:30:07
[2] no Tribune
tohle je jen a jen priklad "Klausofobie zhoubne" - dabel Klaus co muze za vsechno.
Jen mi unika, kdo Vam dal pravo mluvit za "narod"... kdyz u jinych to nesnasite.
jasan
07.12.2007, 12:51:35
[3] Klausofilie
No, spíš mi připadá, že z těch dvou komentářů zní Klausofilie. Ano, pan Klaus hovoří světovými jazyky a má určitou (bohužel jednostranně zaměřenou) inteligenci, ale to není důvod, aby byl opět prezidentem!!! Pan Švejnar znalosti jazyků a inteligenci má též a navíc i to, co nemá pan Klaus -netrvá pouze a jenom nekriticky na svém názoru a nepohrdá názory jiných. Je věcný, přímý a to, že zná poměry v cizině mu dává punc nezakomplexovaného chlapa! To je vidět už na první pohled!Klaus a naši další politici jsou zakomplexovaní až na půdu a vetšina z nich by byla zralá tak na to navštívit psychiatra. Jsem zvědavá, co bude pravice dělat, až pan Klaus (jako my všichni), jednoho dne zemře! Koho budou volit pak?! Možná si ho vystaví jako Lenina a budou se na něj chodit koukat. Fakt mně přijde až úchylný, jak jsou na něm závislí. Je to přece jenom člověk. A jako každý je nahraditelný a podle mne může být nahrazen člověkem, který bude lépa reprezentovat náš stát a názory lidí a ne jenom sebe a své ješitné ego.
Gábi
Gábina
Mail
07.12.2007, 13:29:43
[4] Klaus ať tak či onak bude zvolen prezidentem - prognóza dalšího vývoje
KLause totiž už ta naše korupčnická banda zná. Znají jeho pozitiva, znají jeho negativa, vědí, jak se zachová, Klaus znamená pro politiky zprava i zleva jistotu, jeho chování je predikovaltené. Švejnar by naproti tomu znamenal symbolickou porážku ODS. To by se sice mohlo sice pro politiky zleva lákavé, na druhou stranu ale nikdo neví jak se zachová - prezident ČR má totiž v ruce potenciálně velmi mocný nástroj výkonu své vůle a to je jmenování představenstva ČNB a jmenování soudců ÚS, nevím jak by se zachoval Švejnar, ale možná - díky tomu, že není členem žádného klanu - by mohl ohrozit mocenské zájmy naší oligarchie. Oligarchie - tím myslím, ti nejrůznější Chrenkové, Kellnerové, Koláčkové a další toto nikdy nedopustí - hrají to v podstate na obě strany a pravolevé rozpory mezi ODS a ČSSD jsou jen divadýlkem pro voliče. Ve skutečnosti jsou obě tyto strany spojeny s těmi kryptokraty v pozadí, kteří vládnou skutečně.
challenger
07.12.2007, 15:34:18
[5] 2 challenger:
Vlastně ve druhém odstavci píši to samé. A váš komentář - jako vždy zasvěcený - to pouze potvrzuje. K čertu s tím. Jsme jak můry chycené ve stínítku od lampy. Stejnou mírou ustrašené, jako arogantní - a přitom zcela bezmocné.
Ale díky za názor a díky, že jste se stavil. Vždy vás rád vidím (čtu).
Tribun
Mail
WWW
07.12.2007, 16:09:25
[6] drazi trpici
pod vladou oligarchie... hranice jsou otevrene...
jasan
07.12.2007, 20:11:23
[7] I vy svůdníku...
nemáte z manuálu StB, akce "Asanace?" Proč bych měl utíkat já? Já jsem tady doma. Vím, že pro vás globalizátory a kosmopolity-teoritiky z donucí to nic neznamená, ale já mám tuhle zemi rád.
I když, kdybych věděl o zemi, kde nerostou jasany ani topoly, a nežijí jestřábi ani hyeny, možná bych o tom uvažoval.
Tribun
Mail
WWW
07.12.2007, 20:50:05
[8] Tribune
skuste Papuu Novou Guineu
jasan
07.12.2007, 21:34:24
[9] Je načase osvobodit se z útlaku klausovské normalizace
Tohle vcelku sedi. Na zacatku kazde normalizace se musi rozdelit zrno od plev, aby bylo jasne, kdo ze jsou to ty prave kadry, o ktere je mozno se oprit. Chudak Husak, ten musel uplatnovat jeste ideologicka pravidla, zato VK to mel mnohem jednodussi. Praci za nej udelaly kuponove knizky, ktere spolehlive oddelily najivni blbce od pragmatiku, kteri se stale vezou na normalizacni vlne. Uvidime, az prijde konec a namisto Klause nastoupy nejaky druhy Jakes, pak bude treba zacit lestit klice, aby dobre zvonily.
sax
08.12.2007, 17:48:53
[10] ...žádný nový Jakeš,
žádné nové klíče, prostě ende, páč omnia mors aequat. Nikdo stejnou chybu neudělá dvakrát, rozhodně né mezi dravci.
...a je to.
09.12.2007, 02:02:17
[11] Václav Klaus
se u mne diskvalifikoval svými názory na etiku obecně a na podnikatelskou etiku obzvláště.
Vztah právník - ekonom je pro něj charakteristický: „První žije ve světě převážně normativním… Ekonom ví, že normativní akty… jsou produktem velmi konfliktního, nicméně oprávněného střetu zájmů a že i uposlechnutí těchto normativních aktů je v realitě předmětem ekonomické volby neboli porovnání nákladů a výnosů toho či onoho lidského chování.“ (V.K.)
Jenomže tím povýšil "ekonomickou volbu" rozhodnutí, zda je porušení zákona výnosnější, než riziko dané pravděpodobností trestu na jakousi normu chování.
Podnikatelská etika, o které psal již Max Weber, pak v našich klimatických poměrech dostává charakteristiky, které zde i onde zastává JASAN: lidé bez práce jsou socky, neměli by mít ani volební právo, oponent se může vystěhovat na Papuu... jasane, Vy osobně dostat moc, tak bych měl vážné obavy o demokracii v naší zemi.
Pokud by byla přímá volba, volil bych p. Švejnara: ne proto, že je "ekonom světového jména", ne proto, že je liberál, ne proto, že... ale zejména proto, že (aspoň doufám) by přinesl nový étos do naší společnosti.
V jiné oblasti něco podobného, co se stalo s mladoboleslavskou Škodovkou: tam vznikla zcela jiná podniková kultura - která u jiných podniků zcela absentuje.
A jasanovi a jemu podobným "liberálům" bych doporučil najít si materiály Rotary Clubu (ten snad ani jasan nebude podezírat z levičáctví).
Vladimír
WWW
09.12.2007, 04:18:57
[12] Vladimire
Vy neposuzujete sve konani z hlediska vynosu? (dovoluji si jen podotknout, ze vynos je pojem zcela obecny)
jasan
09.12.2007, 13:27:03
[13] jasane...
k těm výnosům: ale ano, a možná i víc než Vy (dokonce jsem něco podobného školil).
Ovšem já jsem takový blb, že prostě jsou meze (etické, morální...), které prostě nepřekročím.
Možná je to dáno i tím, že jsem ještě na základní škole "stihl" výuku náboženství a tak ve mně nějak to Desatero utkvělo.
Ale, jasane, proč Vy se vždycky chytnete parciálního problému a ne celku? Podstata toho sdělení byla jaksi úplně jinde.
Nicméně budiž - protiotázka: Vy byste byl ochotný jednat protizákonně (přeženu: pašovat drogy), kdybyste si byl jistý, že výnosy z této činnosti převýší Váš eventuální trest?
A to je právě ten moment, od kterého se odvíjela ekonomická kriminalita 90tých let.
Vladimír
WWW
09.12.2007, 14:56:38
[14] Vladimíre,
asi je to tak, jak píšeš, včetně toho, že v zemích na západ od nás nebyly úplně odstraněny všechny ty staromódní morální brzdy, které některým našim "ekonomistům" připadaly a připadají tak směšné. Otázka zní, proč je u nás možné, že i lidé, kteří se pohybují ve vysokých patrech politiky, dávají otevřeně najevo, že morální zábrany jsou pouhá veteš. Podle mne to má hlubší kořeny než rozjařené způsoby některých privatizátorů v devadesátých letech.
tresen
09.12.2007, 15:39:52
[15] tresen
Bůh sám ví, v čem to je... to by ses musela zeptat jich osobně.
Ale zase ekonomicky: vycházejí evidentně vstříc poptávce po určitém druhu politiků. Prostě moralista (natož moralizátor) nemá šanci... no a poptávka je holt taková. Nic jiného v tom asi nebude...
Ale rád Tě vidím i tady.
Vladimír
WWW
09.12.2007, 17:13:21
[16] Vladimire
proto jsem take tvrdil, ze "vynos" je pojem obecny - takze nevim, proc toto tvrzeni ekonomum vycitate.
Jistota vynosu je navic nesmysl - muze vzdy jit jen o pravdepodobnost.
jasan
09.12.2007, 21:56:39
[17] jasane...
už zase... sám profesí ekonom nevyčítám ekonomům ničehož nic.
Vám ovšem vyčítám, že se vyhýbáte odpovědi na otázku, zda jsou ony individuální výnosy nadřazeny právu a morálce?
Tak do toho: jsou výnosy nadřazeny právu? ANO/NE?
Jsou výnosy nadřazeny morálce? ANO/NE?
Stačí jenom "zaškrtnout" odpověď a pak se teprve můžeme bavit dál.
Vladimír
WWW
10.12.2007, 03:31:42
[18] Díky za snahu a za návštěvu, Vladimíre,
ale myslím, že Jasan je ztracený případ. Myslím, že je jedním z těch, kteří se řídí prostinkou pravicovou etikou: síla je právo, vítězství (úspěch) je spravedlnost.
Tribun
Mail
WWW
10.12.2007, 09:51:07
[19] Tribune,
já jasana (thomase, hyenu) znám už dlouho... takže mě občas pobaví, občas naštve; občas se ho pokouším naštvat já, ale on je prostě neprůstřelný v té své "uhlířské" víře.
Ale teď budu zvědavý, jestli mi odpoví ANO/NE.
Jinak jasan je dřevo, ne že ne... :-)
Vladimír
WWW
10.12.2007, 13:41:05
[20] Vladimire
obavam se, ze Vas odpoved opet neuspokoji.... vynos je zalezitost naprosto individualni... takze v nekterych pripadech - a v jakych posuzuji ja sam - muze byt vynos nadrazen pravu, pokud s tim pravem jaksi vnitrne nesouhlasim (ruzne EUroblbiny) stran moralky je vec jeste slozitejsi - protoze co je a neni moralni (pro mne) urcuji jen ja....
Pokud jde o Vami vyse zminene drogy - tam by pro mne vynos bez ohledu na platne pravo vyhodny nebyl - nemam je proste rad.... mimo jine i z profesnich duvodu
jasan
10.12.2007, 23:33:12
[21] jasane...
Vy jste pravicový anarchista; k mému velkému překvapení jsem odhalil, že je něco takového možné. :-)
Pomíjím EU (Váš vztah k ní mně nezůstal utajen, takže vím, že je krajně negativistický)- zůstanu doma. Zastupitelská demokracie... na čem se zákonodárci dohodnou, je ZÁKON, ano?
Kdo Vám potom dá právo se z tohoto zákona jaksi vyvázat jen proto, že s ním nesouhlasíte? Kdyby se takto choval každý, tak je zde anarchie a zákon džungle.
A ano, morálku si určuji sám (to souhlasím), nicméně určité morální principy (shrnuté třeba v tom Desateru) jsou jaksi obecně platné.
Co já vím, tak Vy ovšem preferujete Pravicové ?devatero?, které tak hezky dlouho viselo na Virtually, že?
Vladimír
WWW
11.12.2007, 03:33:22
[22] Jasane, určitě nebudete nic namítat proti tomu, když vám připomenu vaše slova
z (této
http://konfrontace.bloguje.cz...php) debaty na Konfrontaci: "a to, ze "prirozene" (a neprirozene) je to, co za prirozene pokladate VY (a Vam blizke literarni prameny). Objektivni dukaz zadny." - to jste vytýkal GeoNovi. že s má vlastní názor. A přitom zde děláte vy to samé!!! Tvrdíte, že správné je to, co se vyhovuje vám. Čili jste krajně nedůvěryhodný a jako partner do debaty nepoužitelný. V mých očích jste se právě diskvalifikoval jako člověk, jehoý názory stojí za povšimutí. Poštěkávejte si jak chcete, vy jste čokl a já karavana.
Vladimíre, také máte ten pocit, že pravicová ideologie není nic jiného než praktikovaný solipcismus?
Tribun
Mail
WWW
11.12.2007, 09:03:04
[23] Tribune
koukam, ze Vam chybi nejake to vzdelani stran ved prirodnich... v otazce chovani lidi lze mit svuj nazor a kazdy muze mit vlastni.
V prirodnich vedach lze zajiste mit vlastni nazor na gravitacni zakon - ale moc Vam neradim s tim chodit na verejnost.
jasan
Mail
11.12.2007, 11:20:52
[24] Vladimire
ale probuh.. mluvime o vynosech.
Zakon parlamentni je jen ustanoveni, jehoz porusovani je trestne prave proto, aby vynos z jeho porusovani byl zaporny.
Nicmene - to nemuze platit ve 100%.
Takze se obcas vyskytne situace, kdy poruseni zakona ma pro nekoho vynos kladny (znovu zduraznuji, ze nemusi jit jen o ekonomiku - prijemny pocit z "precurani" velkeho bratra je take vynos).
jasan
Mail
11.12.2007, 11:25:03
[25] Tribune,
já mám, bohužel, pocit, že pravicovou ideologii v pojetí jasana lze stáhnout do věty: nejdůležitější je, co je pro MNE nejvýhodnější.
S tímto materiálem budovat společnost je zhola nemožné a z toho IMHO pramení mnohé naše současné obtíže.
Tímto taky konstatuji, že končím diskusi s pánem, který si říká jasan, protože diskutovat s ním se rovná mluvit do dubu (což je taky strom).
Vladimír
12.12.2007, 03:06:59
[26] Diskuse
Vladimíre a Tribune, fakt jsem se pobavila na diskusí s Jasanem (bohužel, takových lidí v naší zemi je móře). Diskutovat s Jasanem je nejenom mluvením do dubu, ale jako perly házet sviním. Je mi ho fakt líto. Porušovat zákony se nikdy nevyplatí! Dokladem je i to, že všichni nakonec zemřeme. A to se "očůrat" fakt nedá.
Gábina
Mail
05.02.2008, 14:18:52
Prostor pro vás...
Tip: Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na komentář se stejným číslem (nelze použít v titulku).
Tip: Text uzavřený mezi [i]...[/i] se zobrazí kurzívou, text mezi [b]...[/b] se zobrazí tučně (nelze použít v titulku).